De Woonindustrie bewijst tijdens Najaarsvakdagen opnieuw de rol als compleet inkoopcentrum
MEER KOOPBEREIDHEID DAN VERWACHT
Om een goede indruk te krijgen van een beursmoment in een centrum als De Woonindustrie in Nieuwegein moet je als bezoeker eigenlijk iedere dag langskomen, maar aan die luxe ontbreekt het meestal. September is beurzenmaand, het aanbod blijft groot dus blijft het vaak bij een momentopname, in dit geval de eerste maandag van de Najaarsvakdagen 2024. Wat opviel: meer bezoekers dan gewoonlijk bij de afdelingen slapen en accessoires. Wat niet echt opviel: minder bezoekers dan verwacht bij meubelen en verlichting. Maar wat door alle productgroepen werd bevestigd: zij die op bezoek kwamen kochten in, Boven verwachting en ook hoopgevend.
Bij jan Kurtz was agent Petra Bettgens tevreden over de consumentendag op zondag: “Er werd goed gereageerd op de collectie. We hebben de Flip nog steeds in de stand staan en ik weet van sommige consumenten nu al wie hem gaat kopen via onze dealers.” Het Duitse merk had weer een aantal nieuwe modellen: Schäl is een compacte vierkante tafel met afgeronde poten, het opvallende, afgeronde twinbankje Yara komt uit Indonesië, zit comfortabel met en zonder kussens en wordt zonder gebruik van spijkers uit rotan gemaakt, Tünn is een stoel die hoort bij de Schäl (allebei ontworpen door de Zuid- Afrikaanse ontwerper Alexander von Dombois) en deze heeft een trendy korte armsteun en de Dweller is een tafel in verschillende maten plus een bijpassend dressoir (met hetzelfde opvallende onderstel) uit licht eiken dat volgens Petra “aanvoelt als fluweel.”
Bij BXB Interior Collections vielen de comfortabele zitmeubelen van Designwerk op: nieuw zijn de Fluffy loungebank met verstelbare rug, de Globe bank en de Softie fauteuil (zacht maar niet te zacht). De grote groeier binnen het programma van Marco en Carla Barbuio is het vorig jaar geïntroduceerde stoelenmerk Estetica Home uit Polen met een zeer brede collectie houten en gestoffeerde stoelen in vele stijlen en smaken. Het duo bevestigt de mening dat deze eerste maandag drukbezocht was en dat de bezoekers zeer koopbereid waren.
STRUCTURELE AANWINST
Veel deelnemers aan De Woonindustrie bieden meubelen die zowel voor consumenten bedoeld zijn als niet misstaan in een projectomgeving. Dit is ook de richting waarin De Woonindustrie zich steeds meer hoopt te begeven. Dat sommige van de exposanten tijdelijk aanwezig zijn tijdens de beursdagen ziet het centrum als een bevestiging van de waarde van de twee vakdagen per jaar, voor een meer structurele uitbreiding van het exposantenbestand is de nieuwe salesdirector Benjamin Streefkerk verantwoordelijk en hij liep enthousiast handenschuddend en pratend met exposanten door het centrum.
Een nieuwe structurele aanwinst voor De Woonindustrie is Dutch Sofa Company die een showroom hebben in de glazen verdieping boven het Atrium aan de kant van de ingang. Kleurrijk is misschien een ietwat versleten begrip in het meubellandschap maar in het geval van dit merk is het beslist geen overdrijving: de diverse modellen van dit merk en de kleden waarmee de zithoeken zijn gestyled vallen zeer op tussen al het veilige taupe, grijs en greige op de diverse stands. “Stoffen in die kleuren leveren we natuurlijk ook indien gewenst, maar we houden zelf wel van opvallen anders wordt het allemaal wel heel saai en voorspelbaar”, zo zeggen de dames op de stand van het bedrijf uit Beusichem. Een ander merk dat durft te kiezen voor meer kleur (en voor hogere poten onder banken als een reactie op al het lage zitten) is NOGA Design uit Raalte: blauw en roze domineren de wanden van de stand en keren ook terug in de stoffering van sommige zitmeubelen. Daarnaast levert de fabrikant ook houten tafels waarbij men kan kiezen uit combinaties van bladen en onderstellen. Het bedrijf is uitgesproken over duurzaamheid: gerecycled karton in plaats van plastic als verpakking, oplosmiddelarme meubelolie zonder schadelijke drogingversnellers en veel gerecyclede stoffen in het programma: de helft van de stoffencollectie. De vloerkleden zijn van 100 procent gerecycled polyester en afgewerkt met duurzaam gewonnen en geverfd garen.
BEZOEKERSMAGNEET
Op de afdeling slapen van De Woonindustrie was het levendig gedurende deze eerste maandag vanwege de opening van de nieuwe, grote showroom van Key West Bedding in het centrum, een ware bezoekersmagneet. Het bedrijf uit Enschede heeft met het terugbrengen op de markt van de merken Velda en Ubica reden genoeg om de klanten volledig te informeren en de medewerkers hadden het er druk mee. Een opvallende vorm van samenwerking (die door de directie van het centrum steevast wordt aangemoedigd): PMP Furniture heeft de meubelen verzorgd die te zien zijn op de stand van Key West Bedding. Dankzij de aanwezigheid van deze nieuwkomer was het ook bij de overige beddenleveranciers in de directe omgeving drukker dan normaal. Bij Kreamat en Beka duurde het iets langer voor de bezoekersstroom op gang kwam. Laatstgenoemde noteert een toenemende belangstelling voor de slaapbanken, waarvan een detaillist er misschien niet veel van verkoopt in een week maar die toch voor een aardige extra omzet kunnen zorgen.
De Shelltex serie blijft centraal staan in het programma, maar later in het jaar tijdens de Meubelbeurs Brussel zullen de nieuwe modellen worden getoond. Samen met Auping en Tempur behoort Beka tot de top 3 leveranciers in het thuisland en ook in Nederland groeit de aanwezigheid van het merk gestaag. Onderscheidend element is volgens de fabrikant uit Geraardsbergen het gepatenteerde Geltex dat alleen in de matrassen uit collecties van Beka, Lattoflex en Swissflex wordt toegepast. Binnen deze drie merken staat Beka zelf voor gezelligheid en sfeer, een ruime keuze en comfort terwijl het verhaal bij de andere twee merken zich meer toespitst op gezond slapen en volledig uitgerust opstaan, meer het slaap technische aspect dus. De fabrikant komt later dit najaar met boxspring modellen die een balans tussen esthetiek en gezond slapen bieden voor een aantrekkelijke prijs. Het Bultex programma is uitgebreid, dit is voor een iets lager segment in de markt dan de andere merken van Beka, ook met goede marges.
ZEER TEVREDEN
Henk van ’t Hoff was zeer tevreden over het bezoek aan de ruimte voor Aya of Sweden. De Zweedse bedden uit het hoge segment scoren goed en het aantal dealers groeit sneller dan verwacht. Simmons is als Amerikaans merk nu los van de distributie door DBC en staat op eigen benen. Helaas was de nieuwe vertegenwoordiger uitgerekend op dit moment geveld door een ziekte, maar zijn collega nam met verve de honneurs waar. De Blue Note collectie van de fabrikant is eenvoudig onderverdeeld in goed, beter, best en de drie bedden stonden naast elkaar opgesteld. Niets aan deze bedden is verlijmd, ze bieden veel comfort en je rolt er niet uit dankzij de zijvering. De matrassen zijn 24, 26 of 29 cm dik.
De Black collectie van het merk is eveneens onderverdeeld is goed, beter en best en is nu na vragen uit de markt ook in een witte kleur verkrijgbaar omdat het zwartgekleurde matras doorscheen onder sommige modellen bed textiel. De pillow topper zit op zijn Amerikaans vast aan het matras maar er zijn ook afritsbare toppers verkrijgbaar. De serie Beautyrest, waar Black bij hoort, heeft zijn oorsprong in de hotelsector maar biedt hetzelfde comfort nu ook voor thuis. Het bedrijf is de uitvinder van de pocketveer en biedt een pocketkern op platgewalst bandstaal: stevig en toch zeer comfortabel. De veren in het bed lopen van breed naar smal in drie delen waardoor ieder deel een soort zone vormt zonder dat er in het matras zones worden ingebouwd. De veer in een Simmons matras loopt van het hoofd naar de voeten, de matrassen kennen een goede ventilatie omdat er geen balken zijn ingebouwd. “Gewoon veel comfort voor een mooie prijs”, zo luidt de samenvatting.
DE AFDELING ACCESSOIRES IS BIJ UITSTEK DIE DOOR JONGE VROUWEN WORDT BEZOCHT DIE GERICHT ZOEKEN NAAR PRODUCTEN DIE VAAK OOK OP CASH EN CARRY BASIS METEEN KUNNEN WORDEN MEEGENOMEN.
MEUBELZAKEN SLAAN AAN OP HET CONCEPT VAN EGLO WANT HET PAST IN HUN STREVEN OM STEEDS MEER EEN ONE STOP SHOP TE WORDEN VOOR HET GEHELE INTERIEUR.
ACCESSOIRES EN IJSJES
De Woonindustrie had zelf ingezet op meer aandacht voor de afdeling accessoires op de derde verdieping van het centrum en met het aantrekken van een aantal nieuwe merken en het uitdelen van ijsjes (populair, ondanks het regenachtige weer) lukte het om meer bezoekers dan bij eerdere edities naar deze afdeling te krijgen. Een merk als Nordal biedt veel meer dan vazen, kaarsen of servies: stoelen, tafels en kasten horen bij het programma van het Deense familiebedrijf. Cheerful Candles is een nieuwkomer en de vrolijk gekleurde kaarsen zorgden voor een vrolijke noot op deze grijze dag.
Het Britse merk had veel belangstelling, net als de accessoires van het Duitse merk Raumgestallt uit het Zwarte Woud: modern vormgegeven eetplanken en kandelaars en als blikvanger een stalen bankje voor binnen en buiten dat verwarmd wordt met een theelichtje. Dit dooft men met de dover die met een magneetje aan de zijkant van het bankje (ook in tweepersoons uitvoering verkrijgbaar) hangt. Grappig, slim en origineel. Dit is de afdeling bij uitstek die door jonge vrouwen wordt bezocht die gericht zoeken naar producten die vaak ook op cash en carry basis meteen kunnen worden meegenomen. Een nieuwe weg voor het centrum, maar wel een waar de directie oren naar heeft in navolging van de bekende cash en carry centra in het land. De aandacht voor deze productgroep is dus blijvend.
BLIK VERBREDEN
Waar het slaapgedeelte een boost heeft gekregen door de komst van een grote partij en waar accessoires via promotie en marketing door het centrum extra bezoekers heeft mogen begroeten zit de afdeling verlichting een beetje tussen wal en schip. Het helpt ook niet dat de verlichting speciaalzaak inmiddels nauwelijks meer bestaat onder invloed van online kanalen en branchevervaging. Een blikvanger met een enorme uitstraling (ook richting de gewenste bezoekers vanuit de projectmarkt) staat dan ook op de verlanglijst van de lichtleveranciers.
EGLO lost het anders op: het bedrijf uit Tirol levert naast verlichting (waarbij de trends nog steeds warm licht, dimbaar, smart bediening en ronde armaturen zijn) de Stars of Light collectie exclusief voor de meubeldetaillist, dus niet online of voor de bouwmarkt. In dit programma zit naast verlichting ook een serie meubelen (krukjes en salontafeltjes) en accessoires als sfeermakers. Meubelzaken slaan aan op dit concept want het past in hun streven om steeds meer een one stop shop te worden voor het gehele interieur. Een mooi voorbeeld van het verbreden van de blik door deze Oostenrijkse verlichtingsfabrikant.
MAATWERK IS DE NORM
Bij Maxfurn zit men nooit stil: ieder beursmoment van De Woonindustrie wordt gebruikt om nieuwe modellen te tonen die men de rest van het jaar in de showroom in Uden laat zien. De decoren Hazel (hout) en Pedra (natuursteen), al dan niet gecombineerd, vormen een warm, modern en verrassend ogend duo voor de meubelprogramma’s van het merk. Alles kan met deze decoren worden gemaakt in iedere gewenste maat: tafels, kasten, dressoirs. De frames worden in dezelfde kleur gespoten als het decor bij Hazel en dit levert een verfijnde uitstraling op. Tafelpoten zijn inmiddels verjongd en lopen taps toe vanuit een kruisvorm: opnieuw verfijnd. Tafels van een kleiner formaat, ook met dit nieuwe onderstel, zijn populair bij consumenten die compact wonen, een kleiner budget te besteden hebben maar die nog steeds willen kiezen uit meerdere opties. Ivory is een monochroom ivoorkleurig decor waarbij de poten en de grepen van kasten en dressoirs opnieuw mee gespoten zijn in dezelfde kleur (er kan ook gekozen worden voor zwart of stone gray als kleur). Bij de witte variant is een zwart randje aangebracht zodat de bovenkant van het dressoir lijkt te zweven. Maatwerk en details zetten de toon bij Maxfurn.
PERSOONLIJKE KLIK
Maatwerk als norm is ook vanzelfsprekend bij Interstar als merk van de Slotboom Groep. De groep nam onlangs Spectral Nederland over, de tak van de Duitse fabrikant van audio meubilair die onlangs failliet is gegaan. Dick Leenheer, CEO van Interstar: “Bij veel dealers stonden de merken Spectral en Interstar al naast elkaar, en werden soms zelfs al in combinatie verkocht. Toch zullen wij beide kastmerken zelfstandig blijven presenteren in de markt met een eigen model- en productontwikkeling. We zien in Spectral een mooi merk met goede oplossingen voor beeld en geluid en het zou jammer zijn als dat verloren gaat.
Wij denken ook dat het passend is binnen onze productie en dat we het goed kunnen maken binnen ons werksysteem. Omdat we in de afgelopen tijd al meerdere mooie moderne merken zijn kwijt geraakt op de markt, denk bijvoorbeeld aan Pastoe en het Duitse Hulsta, was onze gedachte dat we dit niet moesten laten gebeuren. Interstar en Spectral sluiten goed op elkaar aan en hebben beide een eigen groep klanten maar staan, zoals gezegd, wel vaak ook bij dezelfde dealers op de vloer. Ook hebben we in de laatste tijd een goede band gekregen met Remco en Corine Aldenkamp van Spectral in Nederland, er is een goede persoonlijke klik over en weer.”
GESTAAG GROEIEN
Spectral in de nieuwe opzet heeft niet alleen de naam mogen behouden maar ook het recht op de bestaande modellen. In Nieuwegein toonden Remco en Corine Aldenkamp het gloednieuwe model Core: een zwevend modulair wandmeubel dat met behulp van magneten uitgebreid kan worden en waarbij de fronten kunnen worden vervangen dankzij dezelfde magneten. “De naam Core slaat op het terugkeren naar de kern, wat we met dit meubel doen. We komen vanuit de techniek en door deze nieuwe samenwerking richten we ons nu meer op esthetiek. De fronten bestaan uit 4 mm dik designglas dat een akoestische functie heeft dankzij de speciale stof aan de binnenzijde”, aldus Corine.
Spectral heeft een eigen showroom in Harderwijk, op termijn gaat daar ook productie plaatsvinden en er komen Spectral dressoirs op de markt. Uitbreiding naar het voormalige thuisland is stap twee, zo zegt Corine: “Eerst de contacten in Nederland en België weer op orde krijgen. We willen rustig aan en gecontroleerd groeien.” Interstar liet zelf als verrassing voor de dealers die naar Nieuwegein kwamen een nieuwe soft touch lak zien en een holografische haard die ook nog warmte geeft. Maryse Slotboom: “Kasten hebben het lastig in de markt maar we hebben vandaag goed verkocht. De nieuwe haarden slaan aan, ook de 3 mm led strip die we inbouwen en de nieuwe kastjes met verschillende kleuren als front. Met onze LEGO blokjes, zoals ik het noem, kunnen we in alle maten iets bouwen voor onze klanten. Het zijn ontwerpen die de tijd doorstaan, dat maakt onze meubelen onderscheidend en bijzonder.”
Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business Magazine, editie oktober/achtste jaargang. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding