SLAAPEXPERT TON DE LAAT
‘Duidelijk kiezen scheelt mijn klanten keuzestress’
Ton de Laat, geflankeerd door zijn kinderen Sanne en Bas
Ton de laat (1963) heeft z’n feesthoed alvast opgezet. Dit jaar bestaat De Laat Slaapexpert namelijk 35 jaar. Als gewezen lid van Altijd Goed Slapen en Euretco en vaste bezoeker van alle toonaangevende nationale en internationale slaapbeurzen is hij geen onbekende in de branche. Sterker nog: Ton staat bekend om zijn eigenwijze keuzes en meningen. Daarom een persoonlijk gesprek met een slaapexpert over enkele typische uitspraken van hem zoals ‘A-merken bieden nauwelijks marge’ en ‘ons succes is te danken aan het maken van keuzes’.
Ton de Laar zit al ruim 35 jaar in het vak. Hij groeide op in de zaak van zijn ouders. ‘Zij hadden vanaf 1959 zo’n ouderwetse manufacturenwinkel, waar je echt van alles kon kopen op het gebied van interieur en kleding; van gordijnen en vloeren tot sokken en ondergoed. En ja, ook bedden en matrassen. In 1988 heb ik de winkel overgenomen, zonder dat ik een precies plan had van wat ik wilde gaan verkopen. Ik had een commerciele opleiding detailhandel gevolgd en zat destijds in de schoenenbranche. Pas na diverse gesprekken met leveranciers op de Jaarbeurs en adviezen uit diverse hoeken om iets in bedden te gaan doen, heb ik die knoop doorgehakt en de schoenen verruilt voor kwaliteitsbedden en waterbedden. Met veel van die leveranciers werk ik na al die tijd nog steeds samen. Met anderen toen niet en nu nog niet.’
Ton de Laat verkoopt onder eigen label een complete lijn in matrassen, boxsprings en lattenbodems.
VAN EENMANSZAAK TOT FAMILIEBEDRIJF
De Laat Slaapexpert werd geopend in november 1988 in het Brabantse Diessen. Na tien jaar kon Ton het pand van de buurman overnemen en werd de winkel flink uitgebreid. Weer tien jaar later werd in Bladel een tweede vestiging geopend. Van eenmans- zaak groeide De Laat Slaapexpert uit van een eenmanszaak naar een heus familiebedrijf. Zowel Ton, als zijn vrouw Simone, dochter Sanne en zoon Bas zijn dagelijks met de winkels bezig. ‘Zelf geef ik met name advies op de vloer én verkoop aan huis, doe ik de aankleding van de winkels en een stuk service en nazorg; vooral om het overzicht te bewaren van wat er allemaal gebeurd. In totaal werken er zestien mensen bij ons; van adviseurs en planners, tot mensen voor de marketing en social media, administratie en orderverwerking, bezorgen en monteren.
Ons personeel is goed opgeleid, gaat mee naar beurzen en huisshows en volgt aanvullende productcursussen. Beurzen die we bezoeken zijn onder meer de IMM in Keulen, Heimtextil in Frankfurt, Brussel, Nieuwegein en Hollandsch Slapen.’
‘Ik en mijn vrouw zijn heel blij dat onze kinderen straks de winkels gaan overnemen. Ze gaan dat op hún manier doen, met hun eigen ideeën. Maar ze hoeven natuurlijk niet de fouten te maken die ik vroeger al heb gemaakt. Wat dat betreft profiteren we allemaal van mijn jarenlange ervaring.’
De winkel in Diessen werd onlangs geheel vernieuwd en veel ruimtelijker ingedeeld.
TOTAALAANBOD
De winkels in Diessen en Bladel bieden een compleet assortiment onder één dak. ‘We zitten in het midden tot hoge segment, met een ruime keuze in bedbodems, matrassen en vooral veel boxsprings. In Bladel bieden we ook de instapmodellen, in Diessen ook het duurste segment. Daarnaast hebben we de grootste collectie hoeslakens, dekbedovertrekken, toppers en mol- tonhoezen van de hele regio. Verder verkopen we dekbedden en hoofdkussens, alsook kledingkasten, dressoirs en nachtkastjes. In het begin deed ik ook nog veel in waterbedden. Maar de jeugd zoekt dat niet meer.
Op dit moment zitten vooral zorgbedden in de lift. Van gewone seniorenbedden op hoogte tot echte hoog-laag zorgbedden met zijhekjes, papagaai, instap- verlichting en Trendelenburg-functie waardoor het gehele bed schuin voor- over kan kantelen. Voor deze mensen, die vaak minder goed ter been zijn, doe ik wekelijks adviezen en verkopen aan huis.’
Naast slaapsystemen biedt de Laat Slaapexpert een ruime keuze in hoofdkussens en dekbedden, alsook de grootste collectie hoeslakens, dekbedovertrekken, toppers en moltonhoezen van de hele regio.
‘KEUZES MAKEN IS DE SLEUTEL TOT SUCCES’
‘Als slaapspecialist verkopen we natuurlijk wel ‘alles, maar niet ‘alle’ slaapsystemen van ‘alle’ merken. Wij maken hierin duidelijke keuzes. Ja, natuurlijk we hebben de A-merken, met een kwalitatief hoogwaardig aanbod en landelijke bekendheid. Maar die staan in vrijwel alle bedden- speciaalzaken. Daarmee kun je je dus niet onderscheiden. Daarom hebben wij ook diverse minder bekende, maar kwalitatief ook hele goede merken én ons eigen label: De Laat Slaapexpert. Onder eigen naam voeren we een complete lijn in matrassen, boxsprings en lattenbodems.’
Elektrisch verstelbare boxspring La Finn van het eigen De Laat Slaapexpert label. Helemaal naar wens te configureren.
‘EERST DE LAAT, DAN DE REST’
‘Het probleem in onze branche is dat er eigenlijk veel te veel merken zijn, die allemaal volop reclame voor zichzelf maken. Maar een winkel vol A-merken betekent niet automatisch succes. Het is belangrijk dat je als winkelier keuzes durft te maken in hetgeen je aanbiedt. Zowel keuzes qua merken als productgroepen. Want wat moet een consument nou met een winkel die ‘alles’ biedt? Wij kiezen zelf duidelijk voor dat merk wel en dat merk niet en nemen per merk ook maar enkele slaapsystemen op; zeker niet alles. Wij gaan altijd voor goed en niet altijd goedkoop. Want op al die aanbiedingen waar de bekende merken vrijwel het hele jaar door mee stunten, verdienen wij vrijwel niets.
Leuk voor de consument, maar als winkelier is het gewoon niet slim om een groot deel van je vloer vol te hebben staan met aanbiedingen. Wij moeten ook onze marges kunnen halen. En het verdienmodel met de grote merken is vrijwel nihil geworden. Daarom promoten we alleen nog onze eigen naam en ons eigen label. Daar- mee kunnen we zowel de kwaliteit als prijs waarborgen én onze marges halen. Dus: eerst De Laat, dan de rest.’
Zoon Bas, 1996
MEER MET MINDER
En keuzes maken loont. ‘Nadat we met onze winkel in Bladel van tweeduizend naar vijfhonderdvijftig vierkante meter zijn gegaan, hebben we onze omzet verdubbeld. De winkel lijkt ruimer, omdat we er gewoon minder bedden in hebben gezet. We doen meer met minder. Dat is ons geheim en onze klanten vinden dat heel prettig. Teveel keuzes bieden, brengt vooral meer aankoopstress met zich mee. Maar als wij ergens bewust voor kiezen en dat goed kunnen uitleggen aan onze bezoekers, dan snappen ze dat. Ons succes zit ’m dus vooral in het maken van keuzes. Ook de ruime, luxere opzet en inrichting van de winkel in Diessen, maakt dat we duurdere bedden verkopen. Het geeft de klant vertrouwen. Alles valt en staat met een goede keuze en persoonlijk advies op maat. Niet om een set- of actieprijs meer of minder.’
Dochter Sanne, 1994
WITTE MATRASSEN
Volgens Ton de Laat willen zijn klanten kwaliteit en ergonomie. ‘Een goed bed is belangrijker dan een mooi bed. Maar het een sluit het ander uiteraard niet uit. Toch zien we een duidelijke stijging in witte, traditionele matrassen. Onze klanten willen zien wat ze kopen. Ze willen uiteraard comfort en kwaliteit, maar zijn ook geïnteresseerd in een stuk techniek en optimale ondersteuning. In dat opzicht is de hype van boxsprings met prachtig gestoffeerde matrassen en een topper wel een beetje minder. Het gaat steeds meer om de inhoud van een matras. Mensen kijken verder dan het oog reikt.’
DUIDELIJKHEID VOOROP
‘Wat onze klanten ook willen, is duidelijkheid. Vooral qua prijs. Van de vele opties en meerprijzen krijgen mensen vooral keuzestress. Elk materiaal, elke kleur, elk hoofdbord geeft weer een andere prijs. Zodra wij de prijslijsten van de leveranciers toegestuurd krijgen, sturen we die eigenlijk direct terug met het verzoek de vele opties minimaal te halveren. De klant heeft al genoeg keuzes te maken en wij willen ze geen overbodige aankoopstress geven van alleen al het prijskaartje. Een slaapsysteem moet zich makkelijk laten begrijpen, een duidelijk samengestelde prijs hebben en vooral niet te veel opties en meerprijzen.
Zelf kiezen wij dus altijd voor minder: minder merken, minder bedden per merk, minder opties per bed. Maar over wat we wél hebben staan, zijn we dan ook heel duidelijk. We zijn overtuigd van de kwaliteit en kunnen goed uitleggen waarom we voor deze bedden gekozen hebben. En dat is precies wat onze klanten van ons als speciaalzaak willen: ze vertrouwen op de deskundigheid van onze medewerkers die gedegen uitleg en een advies op maat kunnen geven aan de hand van wat we hebben staan. Een lang verhaal kort: je moet als detaillist keuzes durven maken. Zorg daarbij dat er voldoende te kiezen blijft en dat je je klanten onnodige keuzestress bespaart.’
Zorgbedden zitten volgens Ton de Laat duidelijk in de lift. Deze Elba Royal van Tecfor Care is een hoogwaardig zorgbed met veel verstelmogelijkheden én hoog-laag functie.
Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Bedding business magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Bedding business magazine, editie februari 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding