NEDERLANDS SLAAPCENTRUM

Hoe drie jonge broers ‘voor de leeuwen’ werden gegooid en overwonnen

Drie broers Mike, Dennis en Dave Van der Voort, directie Nederlands Slaapcentrum

De drie broers Van der Voort namen op jonge leeftijd het bedrijf van hun ouders over. Door hard werken, innovatie en uitstekende samenwerking, brengen Mike, Dennis en Dave het Nederlands Slaapcentrum van hun ouders weer helemaal terug naar een bloeiend bedrijf met binnenkort zes filialen.

Heerlen: Het is een spannend verhaal dat Dave van der Voort vertelt over de overname van het Nederlands Slaapcentrum door drie broers Van de Voort. Dave: “In 2018 hebben Mike, Dennis en ik officieel de zaak van onze ouders overgenomen. Ik was toen 21 jaar en we werden echt ‘voor de leeuwen’ gegooid.”

 

BEDRIJF REDDEN

De aanleiding voor die abrupte overname was het droevige feit dat mevrouw Van der Voort ­sr. zeer ernstig ziek was geworden. Dave: “Onze vader en moeder zijn zo’n dertig jaar geleden in Tilburg begonnen met het Nederlands Slaapcentrum. Aanvankelijk verkochten ze vooral waterbedden en lingerie. Op een gegeven moment hadden ze vier filialen met vooral veel boxsprings. Met name vanaf 2012 ging het heel goed in die branche, maar vanaf 2017 daarentegen stond ons bedrijf bijna op omvallen. Tegelijkertijd was onze moeder ziek geworden. Ondanks chemo werkte ze regelmatig toch nog mee in het bedrijf, maar het ging langzaam maar zeker steeds slechter met haar. Onze vader wilde stoppen met het bedrijf. Mike, Dennis en ik hebben toen het besluit genomen om toch een ultieme poging te doen om het bedrijf te redden. (We hebben nog een zus en broer, maar die doen ander werk.)

 

GEEN SALARIS

Tegen onze ouders zeiden we: ‘We hoeven voorlopig geen salaris. We gaan gewoon ons een slag in het rond werken.’ We begonnen met de sluiting van filiaal Eindhoven. We pakten alles zelf aan. Dennis wist bij wijze van spreken niet wat een accountant was, maar hij ging zich in de cijfers verdiepen. Ik ging als 21-jarige sollicitatiegesprekken voeren. Dat had ik nog nooit gedaan. (Lachend) Vooraf keek ik op google naar wat voor vragen je dan zoal kunt stellen. Er waren sollicitanten van in de vijftig, en die keken wel een beetje raar om een gesprek met zo’n jong iemand te hebben. Met een zekere nostalgie blikken we nu zo af en toe wel terug op die tijd. Gelukkig heeft moeder nog meegemaakt dat de slechte cijfers van de zaak zich ten goede begonnen te keren. Helaas is ze eind 2019 overleden. Onze vader is toen ook helemaal uit de business gegaan.”

 

“Onze prijzen hoefden daardoor niet te stijgen, zoals bij onze concurrenten.”

 

ZES FILIALEN

Inmiddels gaat het weer goed met het Nederlands Slaapcentrum. Op dit moment zijn er vijf filialen (Sittard, Maastricht, Helmond, Roermond en Heerlen die anderhalf jaar geleden nieuw geopend is) en binnenkort wordt het zesde filiaal geopend in Eindhoven. Hoe komt het dat het nu zo goed gaat? Dave: “We zijn extreem hard gegroeid, onder andere omdat we heel erg zijn gaan innoveren en op een moderne manier het bedrijf zijn gaan leiden. Onze ouders waren niet thuis in het maken van een webshop of social media. Omdat we jong waren, was die digitalisering nou juist iets wat we min of meer gemakkelijk als eerste konden oppakken. Vroeger adverteerden onze ouders op de achterkant van een lokale krant. Dan waren het zogenaamde harde acties, bijvoorbeeld een fiets bij een bed. Wij werken nu met veel advertenties op internet en we werken met thema’s. Ook hebben we het logo en de huisstijl helemaal gemoderniseerd.”

 

Dave van der Voort

 

GEEN PRIJSVERHOGING

Bedding Business is in de winkel op de meubelboulevard in Heerlen. Het slaapcentrum heeft een moderne, maar ook chique uitstraling. Dave: “We richten ons op het middensegment. Het is mooi dat de winkel een chique uitstraling heeft, maar niet te chique. Onze unique sellingpoints zijn kwaliteit en service. Juist omdat we een familiebedrijf zijn, kunnen we, als er een klacht is, net wat meer aandacht aan die klant besteden, want wij kijken naar de lange termijn. Ook willen we daar zijn waar onze con­currenten zijn. We zoeken ze als het ware op.” Op de meubelboulevard in Heerlen zien we onder andere Beter Bed, Swiss Sense, Beddenreus, Ikea, Yisk en Tempur.

Dave: “Het nieuwe filiaal in Eindhoven komt op een van de grootste meubelboulevards van Nederland.” Het niet alleen uitgaan van de korte termijn, maar vooral van de lange termijn, heeft onder andere opgeleverd dat de broers aan een eigen merk zijn begonnen: Hälsing. Prijzen van concurrenten worden scherp in de gaten gehouden. Dave: “Tijdens de energiecrisis gingen overal prijzen omhoog. Bij ons niet. We hebben juist geïnvesteerd in duurzaamheid. Zo zijn we begonnen aan ledverlichting, isolatie, zonnepanelen, we zijn van het gas af. Het was een gigantische investering, maar levert op de lange duur wel geld op. Onze prijzen hoefden, zoals bij onze concurrenten, daardoor niet te stijgen.”

 

Filiaal Heerlen

VEEL VERGADEREN

Het is bekend dat Nederlandse familiebedrijven het over het algemeen heel goed doen. Maar hoe houden de drie broers het leuk met elkaar? Dave: “Door veel te vergaderen, minimaal een maal per week. Je moet elkaar vertrouwen. Daarbij zijn de lijnen heel helder. Ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. Ik ben van de marketing en inkoop, Mike van de logistiek en het magazijn, en Dennis van de cijfers en kantoor. We werken heel Filiaal Heerlen democratisch. Als twee van de drie ergens voor zijn gaat het door.”

 

TOEKOMST

Zijn er plannen voor de toekomst? En zijn de broers het daarover met elkaar eens? Dave: “Toen we met z’n drieën begonnen, hebben we als eerste filiaal Eindhoven gesloten. Nu gaan we een nieuw filiaal juist daar, openen. Ons gezamenlijk doel is binnen zes jaar tien filialen, maar na Eindhoven gaan we eerst een pas op de plaats maken en met name aandacht besteden aan automatisering en webshops.” Al met al vond Bedding Business dit een indrukwekkend verhaal van drie enthousiaste doorzetters en wenst hen veel succes in de toekomst.

Tekst en foto’s: Ria Peerdeman

 

 

 

Copyright
© 2023/2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Bedding business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Bedding business magazine, editie Augustes 2023. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding