Het zoekvolume van vloerkleden is in Nederland de afgelopen drie jaar met bijna de helft toegenomen. Het meest wordt er in het vierde kwartaal van het jaar naar vloerkleden gezocht. Uit de Vloerbedekking Marktmonitor 2023 blijkt dat de consument, qua kleur vloerkleed, het meest zoekt naar groene vloerkleden. De kleur beige staat op de zevende plaats in de ranglijst van meest gezochte kleuren vloerkleden over de afgelopen vier jaar, maar kent de sterkste relatieve groei van het online zoekvolume. Dit blijkt uit de Vloerbedekking Marktmonitor 2023 van Marktdata.nl.

Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan vloerbedekking blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim 710.000 zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar vloerkleden. En het zoekvolume naar vloerkleden is de afgelopen paar jaar gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2019 nog 480.000 zoekopdrachten, in het jaar 2022 werd er maandelijks gemiddeld ruim 708.000 keer gezocht naar vloerkleden. Het zoekvolume van vloerkleden steeg in het jaar 2020 met 73 procent, waarna het zoekvolume in het jaar 2021 met één procent afnam. In het jaar 2022 nam het zoekvolume af met 14 procent. Daarmee is in drie jaar tijd het zoekvolume van vloerkleden met 48 procent toegenomen. Dat is een sterkere groei dan dat van het geheel aan vloerbedekking, dat met 36 procent toenam. In oktober wordt er het meest gezocht naar vloerkleden. Deze maand vertegenwoordigt 12,1 procent van het jaarlijkse zoekvolume.

Naar welke specifieke kleuren wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse is een aantal kleuren onderscheiden zoals in onderstaand figuur weergegeven. Deze indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een kleur is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin de kleur als zoekterm voorkomt in relatie tot vloerkleden. De kleur met het meeste zoekvolume is groen. In de afgelopen vier jaar werd er bijna 24.000 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term “groen” in de zoekopdracht in relatie tot vloerkleden. Grijs behaalde per maand gemiddeld ruim 16.000 zoekopdrachten. Naast de vermelde kleuren wordt er ook frequent gezocht met de term “multicolor”.

Op basis van intelligente extrapolatie van big data voorziet Marktdata.nl voor het komende jaar een toenemende populariteit van de kleur beige. Ook de kleuren taupe en bruin zullen het erg goed doen. De kleuren zwart, wit en grijs verliezen juist aan populariteit. Wilt u alle actuele kleurentrends zien, bestel dan de Marktmonitor Vloerbedekking 2023.

https://www.marktdata.nl/rapporten/Vloerbedekking-Marktmonitor-2023