“Fast fashion heeft ervoor gezorgd dat we veel meer kleding produceren en weggooien dan nodig. Jaarlijks leidt dit tot enorme vervuiling en CO2 uitstoot. Het besef bij de consument dat fast fashion zeer belastend is voor het milieu is gelukkig groeiende. Wat veel consumenten echter niet weten is dat het interieur van je huis vervuilender is dan de inhoud van je kledingkast. Voor een huishouden van 2 volwassenen en 2 kinderen gaat het om 1009 kg Co2 uitstoot per jaar versus ca 650 kg CO2 uitstoot1.” Zo begint The Substitute haar persbericht van vandaag.
“Ruim 11 miljard kilo aan meubels wordt jaarlijks in Europa weggegooid. 80 tot 90% hiervan wordt verbrand of eindigt op de vuilnisbelt en slechts 10-15% wordt gerecycled2. En dat is alleen nog maar de impact aan het einde van de levensduur van meubels. De verborgen impact, de niet zichtbare impact tijdens het maken en vervoeren van onze spullen, is vele malen groter. Naast CO2-uitstoot spelen er meer problemen; het gebruik van giftige stoffen, niet ‘faire’ arbeid en zelfs kinderarbeid, de vernietiging van natuur en biodiversiteit plus de vervuiling door grote olietankers die onze spullen vanuit lagelonenlanden transporteren. Afgelopen decennia is de import van goedkope meubels met een korte levensduur hierdoor explosief toegenomen. 60% van de in de EU geïmporteerde meubels bedoeld voor consumenten komt uit China2. Het is vooral deze ‘fast furniture’ die zorgt voor enorme vervuiling. De impact van ons interieur is vaak nog een grote blinde vlek. Met de woonmaand in aantocht is het weer wachten op de promotie van heel veel onverantwoorde aankopen waartoe de consument wordt verleid.”
“Als we kijken naar ons interieur dan zit de grootste impact verborgen in onze meubels, gevolgd door de badkamer en onze keukenapparatuur. Voor alle interieuritems geldt: Op het moment van aanschaf maak je de meeste impact. De eerste vragen die je jezelf dus moet stellen zijn; heb ik het echt nieuw nodig? Kan ik mijn oude bank ook herstofferen of mijn kast repareren? Of kan ik het product tweedehands kopen? Als je toch iets nieuws wilt, zijn er gelukkig steeds meer duurzame keuzes. Begin bij de impact van het materiaal waarvan het product is gemaakt. Is het van bio-based of >60% gerecycled materiaal?”
“Vooruitstrevende meubelbedrijven zijn bezig met circulaire productie en ook slim modulair ontwerp zien we steeds meer terug. Vergeet ook vooral niet te vragen waar het product is gemaakt, want de CO2-uitstoot bij het vervoer van spullen is enorm. Tot slot; let op dat het product eerlijk is geproduceerd. Slaven- en kinderarbeid komt helaas nog best vaak voor. Om dit te vermijden én om CO2 van vervoer te besparen zijn lokale producten vaak een veilige en duurzame keuze.”
“Om meer mensen bewust te maken van de impact van ons interieur en te inspireren met het duurzame alternatief heeft The Substitute ook dit jaar weer de handen ineengeslagen met vt wonen&design beurs die van 3 – 8 oktober plaatsvindt. Hier vind je het Future Proof Wonen District met extra aandacht voor, je raad het al, duurzaam wonen. Duurzame bedrijven laten hier zien wat er allemaal al aan mooie producten te krijgen is die goed zijn voor mens, milieu en maatschappij. Om de duurzame deelnemers en producten extra in het zonnetje te zetten worden ook dit jaar weer de Duurzaam Wonen Awards uitgereikt.”
The Substitute geeft daarnaast interieurliefhebbers en -professionals op de beurs meer inzicht in de impact van hun potentiële aankopen door ze langs de duurzame lat te leggen en inspireert de bezoekers door middel van gratis workshops en interieuradvies.
“Om de impact van ons interieur te verlagen worden producenten en fabrikanten door invoering van nieuwe wetgeving steeds meer verantwoordelijk gehouden voor de impact in hun productieketen en voor het afval dat ze veroorzaken. Ook moeten ze ervoor gaan zorgen dat het voor consumenten makkelijker wordt om duurzame keuzes te maken. Vanuit de Europese Unie wordt hier met de European Green Deal en het onderliggende actieplan Circulaire Economie, die de komende jaren wordt uitgerold, op ingezet. Het plan richt zich o.a. op het mondiger maken en empoweren van de consument. Zo moet de invoering van de Right to Repair ervoor zorgen dat producten langer meegaan en wordt geplande veroudering verboden. Daarnaast moet het voor consumenten veel makkelijker en goedkoper worden om hun producten te laten repareren. Invoering van de Right to Repair wetgeving begint bij elektrische apparaten en wordt de komende jaren verder uitgerold naar andere sectoren. Daarnaast wil Europa consumenten makkelijker maken om te kiezen voor duurzame en circulaire producten. Dit doen ze door invoering van het digitaal productpaspoort. Dit moet eerlijke informatie geven over de herkomst van een product, de materialen en de mogelijkheden voor recycling en hergebruik. Tot slot moet de invoering van The Green Claims initiative greenwashing aanpakken.”
“Met de aanstaande wetgeving zal het voor consumenten makkelijker moeten worden om een duurzame keuze te maken. Kennis over de impact en herkomst van materialen en productie is nu veelal nog een black box. The Substitute heeft daarom New Economy opdracht gegeven de impactdata van veel voorkomende materialen in ons interieur te berekenen. Deze cijfers geven een goed inzicht welke materialen we zouden moeten vermijden. Zo scoort de populaire gietvloer niet alleen op CO2 uitstoot maar ook qua impact op biodiversiteit én toxiciteit vele malen slechter dan bijvoorbeeld een Forbo marmoleum vloer, namelijk 42 kg CO2 (per kg gietvloer) v.s. 6 kg CO2 (per kg marmoleum). Terwijl deze elkaar qua prijs en levensduur niet veel ontlopen.” De illustraties zijn met een copyright van The Substitute, emilemilija
[1] The Substitute impactdata; i.s.m. New Economy. Data o.b.v. Groningen EAP database; zie verantwoording onderaan de pagina: https://thesubstitute.nl/de-impact-van-je-interieur/
[2] “The EU furniture market situation and a possible furniture products initiative” European Commission, Brussels, November 2014
[3] EU Circuylar Economy Platform; Circular economy in the furniture industry: overview of current challenges and competences needs, FURN360