De omzet van de non-foodwinkels groeide in april 2023 met 2,0 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 6,1 procent lager dan een jaar eerder.
De drogisterijen, de winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in recreatie-artikelen hebben in april meer omgezet dan in april 2022. Daarentegen hebben de winkels in consumentenelektronica, de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) in april minder omgezet.
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in april 8,1 procent meer omzet behaald dan in april 2022. Het verkoopvolume was 4,3 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 8,9 procent hoger, de omzet van de speciaalzaken was 2,8 procent hoger.
De online omzet was in april 3,2 procent hoger dan in april 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 4,8 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 1,3 procent hoger.
De online omzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen en de winkels in overige non-foodartikelen lag in april 2023 hoger dan in april 2022. De online omzet van de consumentenelektronica en kledingwinkels was lager dan een jaar eerder.