Interviews met Bert van den Bosch en Eric Zwanikken

Tijdens de Dutch Interior Days presenteren de merken Eleonora, By-Boo, Sevn en Urban Cotton, in samenwerking met Key West Bedding, hun collecties. De Dutch Interior Days vinden van 1 tot en met 28 februari, dus nog tot het eind van de maand, plaats in het Dutch Interior Experience Center in Barneveld. De redactie van Interior Business Magazine ging sfeerproeven.

Halverwege de show, om precies te zijn op 13 februari, brengen we een bezoek aan Barneveld. We worden ontvangen door de altijd weer charmante en goed gehumeurde Bert van den Bosch, de man van Sevn, fabrikant van zitmeubelen. ‘’Ik mag zeggen dat we heerlijke dagen draaien. De show wordt lekker bezocht en doordat we een gehele maand lang beurs hebben, kan ik lekker de tijd nemen voor mijn klanten. Je kunt op deze wijze gewoon alles laten zien. Dat is toch net even lekkerder werken dan op een beurs.’’

Bert van Den Bosch (recht) en Danny Tendick

Nieuwe modellen

Zoals we gewend zijn van Sevn draait ook de productontwikkeling op volle toeren. Bert: ‘’We hebben op de show 4 nieuwe modellen en een nieuwe fauteuil gepresenteerd. We gebruiken geheel nieuwe stoffen voor deze modellen. Ik zou onze collectie willen typeren als een collectie met een hoog ‘aaibaarheidsgehalte’. Over aaibaar gesproken, je moet echt de nieuwe toepassing even zien die we voor huisdieren hebben gemaakt.’’ Wat zijn de klappers, Bert? ‘’De grote hoekopstellingen worden het meest verkocht. Elementenbanken zijn helemaal hot. Klanten willen zelf samenstellen.’’

Bert geleidt ons naar een van de nieuwe modellen. ‘’Ga eens zitten. Voel je die vering? Dit is weer een heel ander zitcomfort.’’ Het model is voorzien van Bonell binnenvering en geeft daardoor meer tegendruk bij het zitten. ‘’Dit gaat we op nog meer modellen toepassen.’’

Goede vibe

Waar een aantal maanden geleden de angst de markt leek te regeren, is het sentiment op het moment totaal anders. ‘’De angst is weg. De hout- en polyether problematiek lijkt voorbij. Even afkloppen, haha. Januari was een geweldige maand. Beter dan januari vorig jaar zelfs. We zitten ook in het goede (midden, red.) segment. Ik denk dat het aan de onderkant allemaal effe net wat lastiger is. We richten ons vooral op Nederland en België. In deze markt zit nog voldoende groeipotentieel. We groeien nog steeds, dus we behouden de focus. Sinds we Danny (Tendick, red.) erbij hebben, is de verkoop geaccelereerd. Het is erg lekker werken zo. We hebben zelfs een nieuwe vrachtwagen gekocht om het allemaal weg te krijgen. Ja, we zijn erg tevreden.’’

Commercieel Directeur

Eric Zwanikken is sinds 1 september de nieuwe directeur van Dutch Interior. De tien jaar voordat hij promoveerde tot Commercieel Directeur, heeft Eric in Barneveld meerdere functies bekleed. Hij speelde o.a een grote rol in het uitrollen van het succesvolle label By-Boo en door zijn werkzaamheden op nationale en internationale beurzen en op de huisshows heeft Eric altijd veel contact met de klanten gehad.

Eric Zwanikken

 

Voordat aan Eric door eigenaar Michael Schakel de functie Commercieel Directeur werd aangeboden en hij deze, na enige bedenktijd, met beide handen aangreep was Eric medeverantwoordelijk voor de inkoop. Eric: ‘’Ik ken het bedrijf door en door en dat is natuurlijk een hele mooie basis. In mijn nieuwe functie bekleed ik wel een hele andere tak van sport. Ik begeef me op het snijvlak van verkoop, styling, personeelsmanagement en marketing. Dat zijn pittige disciplines die ik me zo snel mogelijk eigen heb geprobeerd te maken. In het begin was dat wel spannend, maar wat mij de doorslag heeft gegeven in het aannemen van de functie is, ondanks dat ik het enorm naar mijn zin had in mijn vorige job, ik uit mijn comfortzone wilde stappen en verder groeien. Je kunt inderdaad wel zeggen dat ik in het diepe ben gegooid, ja. ‘’

‘’Ik heb sinds september ongelooflijk veel mogen leren en ben echt blij dat ik ervoor ben gegaan. Weet je wat het is? In deze baan kun je je gewoon niet verschuilen. Ik ben echt vol aan de bak gegaan en heb het enorm naar mijn zin. Wat zijn nou zaken die Eric als speerpunten ziet voor wat betreft de toekomst? ‘’Ik wil heel graag de interne organisatie nog beter maken en dan doel ik met name op de afstemming. Ik wil bijvoorbeeld dat de inkoop nog beter afgestemd wordt op de verkoop en de marketing weer beter afgestemd wordt op de sales en vice versa. De focus komt dus te liggen op het integreren van disciplines en op nog meer samenwerking. Ook vind ik het erg belangrijk dat de focus in Nederland vooral ligt op onze bestaande klanten en in het buitenland op groei.’’

 

Happy

Terug naar de show. Is Eric tevreden? ‘’We zijn enorm happy met hoe alles nu verloopt. We hebben net een heerlijke editie van Maison et Objet achter de rug. In Parijs, daar komt de wereld. We merken dat hoe vaker we daar staan en acte de préséance geven, en aan de rode loper staan, in Parijs is de locatie erg belangrijk, de beursbezoekers ons steeds beter weten te vinden. We hebben zeer goed verkocht en merken dat op de internationale markt de koopbereidheid erg hoog. Ik heb gemerkt dat de lichte, Scandinavisch aandoende, stand goed is aangeslagen. In Parijs staan we echt voor de internationale klanten; tijdens de Dutch Interior Days zijn dit met name Nederlandse en Belgische klanten. Veel klanten komen op afspraak. Ik moet zeggen dat dat allemaal wat traag op gang kwam, maar de schwung er nu echt lekker inzit. Veel bedrijven zullen het toch lastig vinden. Het zijn grillige tijden. Wat gaat er gebeuren op de markt en in de wereld? Het is allemaal moeilijk te voorspellen. De opzet van de show is in ieder geval een schot in de roos.’’

Eleonora, By-Boo, Sevn en Urban Cotton vallen onder de algemene noemer, Dutch Interior. Vier opzichzelfstaande merken die elkaar versterken en aanvullen. Eric: ‘’Waar je met Eleonora, Sevn en Key West Bedding de ideale basis legt voor je interieur met tafels, kasten, stoelen, modulaire zitmeubelen en bedden, benadruk je met By-Boo en Urban Cotton je eigen stijl en vertel je je eigen verhaal met woonaccessoires en wanddecoratie. Het zijn vijf merken die elkaar perfect aanvullen en versterken. Voor particulieren een bron aan inspiratie en sfeervolle merken met vernieuwende collecties; voor winkeliers de perfecte one-stop-shop voor het inkopen van een mooie interieur collectie.’’

Saamhorigheid

Wat is nou de kracht van jullie bedrijf, Eric? ‘’De saamhorigheid die we als team hebben is enorm groot. Werkelijk iedereen is bereid zijn of haar collega’s te helpen. We zijn dan ook van oudsher een familie- en vriendenbedrijf. Je merkt dat iedereen het fijn vindt om in die cultuur te werken. Mensen zijn bereid om tot het uiterste te gaan. Iedereen wil knallen en vooral niet te veel vergaderen.’’

Wat brengen jullie allemaal voor nieuws? De nieuwe items worden klaarblijkelijk goed verkocht. Eric: ”De nieuwe collectie, die gekenmerkt wordt door ronde vormen, rijke zachte materialen in aardse tinten en een vleugje kleur, wordt onwijs goed ontvangen. Dat was ook al het geval in Parijs. Opvallend is dat By-Boo gave nieuwe accentkleuren brengt die helemaal van nu zijn. Dat moet je echt durven want iedereen is nog helemaal gewend met beige, bruin en zand. Wij gaan gewoon voor lila, haha! Eleonora brengt een aantal zeer commerciële stoelen, een uitbreiding in de travertin trend en verschillende nieuwe series met tafels en kasten. Echt een lust voor het oog! Urban Cotton presenteert voor het eerst prachtige nieuwe werken van bestaande én nieuwe kunstenaars. Daar moet je echt even gaan kijken,’’ sluit Eric af.

Urban Cotton

Urban Cotton is een ontwerpstudio, opgericht in de creatieve en rauwe hotspot Amsterdam Noord. Sinds 2022 is Urban Cotton onderdeel van Dutch Interior. Urban Cotton staat voor wanddecoratie van de mooiste materialen. ‘’Onze producten worden exclusief ontwikkeld door eigen ontwerpers, getalenteerde kunstenaars of speciaal geselecteerd wereldwijd.’’

Het aandachtsgebied van Urban Cotton ligt in Nederland en België. ‘’We hebben de productie hier binnenkort ook volledig in eigen beheer. We gaan alles zelf doen. Bekijk hieronder in de fotoreportage de werkelijk prachtige wijze waarop de collectie is gepresenteerd tijdens de show in Barneveld.’’

Bekijk hier de fotoreportage.

Waar?
Experience Center van Dutch Interior

Adres
Albert Plesmanstraat 10
3772MN Barneveld

Wanneer?
Nog tot en met 28 februari kunt u de show bezoeken

      

Aaibaar….

 

          

            

Key West Bedding, een partner van Dutch Interior…