De beurs imm Cologne mag dit jaar dan niet zijn doorgegaan, de wedstrijd voor jonge ontwerptalenten Pure Talents is dit wel. Beursorganisator Koeln Messe heeft de winnaars alsnog bekendgemaakt.
Praktisch, decoratief, sfeervol, slim gemaakt en met duurzaamheid in het achterhoofd. Een multifinctionele tafellamp, decoratieve garderobe elementen en een stoel ontwikkeld vanuit schoolmeubilair hebben de jury van Pure Talents 2022 weten te overtuigen van hun meerwaarde en zijn verkozen tot prijswinnaar. Drie ontwerpen die het volgens de jury verdiend hebben om op de beurs te staan wanneer deze was doorgegaan. Toen de jury afgelopen najaar bijeenkwam dacht men nog dat de beurs in januari 2022 zou plaatsvinden. Pure Talents heeft dit jaar extra betekenis gekregen voor de deelnemers vanwege het onderwijs op afstand en de gebrekkige exposure. Deelnemers zijn namelijk studenten aan de diverse designopleidingen die onze wereld rijk is.
En toen ging de beurs niet door. De drie winnaars van dit jaar hebben ontwerpen gemaakt die goed in productie kunnen worden genomen, duurzaam zijn en veel marktpotentie hebben, maar het fysiek laten zien werd dus onmogelijk. Dus bleef het beperkt tot online laten zien op het digitale platform van de beurs. Het daadwerkelijk zien, voelen en beleven schoot er dus bij in. Dit geldt voor heel veel producten in de afgelopen twee jaar, uiteraard.
De jury bestond dit jaar uit designer Marcel Besau (Designstudio Besau-Marguerre) uit Hamburg, designer Sebastian Herkner uit Offenbach, Norbert Ruf, Creative Director en bedrijfsleider van Thonet GmbH en Jennifer Reaves, directeur van DesignFest GmbH, Stuttgart.
Eerste prijs: Helia van Stéfanie Kay- minimalistische verlichting met verschillende lichtstemmingen
Met haar lamp Helia Stéfanie Kay (F, GB, foto helemaal bovenaan) verschillende lichtvarianten in het dagelijks leven brengen. “Een mooie, eenvoudige lamp met een konisch armatuur waarbij simpel van sfeerlicht naar leeslicht kan worden geschakeld. Minimalistische verlichting met verschillende lichtstemmingen”, aldus het juryrapport. De lichtbron zit in de schuin draaibare kop van de lamp en schijnt precies van bladzijde naar bladzijde of naar beneden waarbij het licht diffuus wordt verspreid. Hierdoor lijkt de Helia als een lichtkogel te zweven in de ruimte.
Tweede prijs: Pebbles van Rania Elkalla – garderobe, verzamelobject of wandkunst?
Pebbles ist een dekoratieve ophangset met een kleine verborgen ruimte aan de achterzijde en aan de zijkanten voor sleutels, lippenstift, sierraden of iets dergelijks. “Dit garderobesysteem heeft ons overtuigd door de esthetiek, de kleurigheid en het materiaalgebruik. Door meerdere elementen bij elkaar te plaatsen ontstaat een aantrekkelijke wanddecoratie die ook nog functioneel is.”, zo stelt de jury. Het ontwerp van de Egyptische Elkalla bestaat voor een deel uit overgebleven eierschalen en notendoppen wat niet alleen duurzaam is maar ook een eigen tactiele ervaring oplevert.
Derde prijs: Clap van François Lafortune – een zitmeubel met opbergruimte
Clap is een stapelbare, bij het schoonmaken eenvoudig op de tafel te zetten stoel, robuust gemaakt met een opklapbare zitting waaronder een afsluitbaar opbergvak zit. De Franse ontwerper is dus een meubel voor de openbare ruimte met een privé functie. “De stoel grijpt terug op schoolstoelen en de ontwerper weet dit op een elegante manier te integreren in zijn ontwerp, met oog voor detail”, aldus Norbert Ruf die uit de wereld van de stoelen komt. Clap kan van verschillende materialen worden gemaakt, is eenvoudig te repareren en eenvoudig te demonteren waardoor het ook een circulair karakter heeft. Volgens Ruf is deze stoel prima te gebruiken op school en op kantoor, maar ook thuis en dat maakt dit ontwerp zo bijzonder.
“We feliciteren de winnaars van dit jaar. De creativiteit heeft het zwaar gehad in deze periode om voor het voetlicht te komen. Juist voor jonge ontwerpers is dit zo belangrijk met oog op hun loopbaan. De genomineerden en de winnaars kunnen trots zijn op hun deelname aan de wedstrijd en ik wens hen zoveel mogelijk bekendheid in de industrie en bij consumenten via alle media. Dit verdienen ze op basis van hun grote creativiteit”, aldus de directeur van imm cologne Claire Steinbrück.