Onafhankelijke retailers laten Black Friday onterecht links liggen
Onafhankelijke retailers zien Black Friday met tegenzin dichterbij komen. Deze dag wordt in Nederland steeds populairder, maar kleinere ondernemers kunnen de nodige kortingen niet bieden, bijvoorbeeld omdat hun marges dit simpelweg niet toestaan. Deze problemen zijn niet onoverkomelijk. ”Door niets te doen, laten kleine retailers dus omzetkansen aan zich voorbijgaan.” Dat zegt Nicolas d’Audiffret, CEO van online groothandel Ankorstore
Kleinere winkeliers worden geconfronteerd met een meedogenloze combinatie van uitdagingen, waaronder de economische nasleep van lockdowns en het einde van steunpakketten. Black Friday voert de druk verder op. De hoge kortingen die consumenten verwachten, betalen zij namelijk uit eigen zak.
Friday biedt desondanks grote omzetmogelijkheden. Zo lag het aantal iDEAL-betalingen vorig jaar op €106 miljoen en wordt verwacht dat dit jaar de portemonnee nog verder wordt opengetrokken. Omdat onafhankelijke retailers niet mee kunnen in het kortingsgeweld, gaat de winst voornamelijk naar Big Retail en techreuzen.
Deze ontwikkeling ziet Nicolas d’Audiffret, CEO van online groothandel Ankorstore met lede ogen aan. “Onafhankelijke retailers vormen voor mij het hart van de Europese winkelervaring. Maar tijdens piekmomenten zoals Black Friday zien we dat grote spelers er met de winst vandoor gaan.”
Het was voor hem een reden om een alternatieve Black Friday in het leven te roepen, die is toegesneden op onafhankelijke retail. “Wij werken samen met de merken op ons platform om kleine spelers hun concurrentiepositie terug te geven, door bij productinkoop de marge-stress weg te nemen. We moedigen onze aangesloten merken aan om Black Friday-kortingen te bieden, maar ongeacht wat zij doen, garanderen we via onze eigen investeringen een prijsverlaging van 10%. Dat is een forse investering voor ons, maar we vinden het belangrijk om ons hiervoor in te zetten en onafhankelijke retailers te helpen om ook tijdens piekmomenten concurrerend te blijven.”
Al met al verwacht Ankorstore met deze campagne enkele miljoenen euro’s aan omzet te genereren voor zelfstandige winkeliers.
Nicolas: “Alles wat we doen, doen we om het speelveld te effenen voor onafhankelijke retailers en merken. De platformtechnologie en schaalvoordelen die de afgelopen jaren marktaandeel heeft weggesnoept van kleine spelers, zetten we nu in om tegenwicht te bieden aan big retail. Alleen zo maken we van fysiek winkelen weer een unieke ervaring en ontdekkingstocht, in plaats van eenheidsworst.”
De Black Friday-inkoopcampagne van Ankorstore loopt vanaf heden tot en met 2 november 2021.
Over Ankorstore
Ankorstore is een gecureerde marktplaats die onafhankelijke merken verbindt met de meest geliefde lokale retailers. Ankorstore rust retailers uit met de tools en benodigdheden om hun bedrijf te laten groeien en beheren en stelt merken in staat om hun groothandel uit te bouwen in heel Europa. Ankorstore is in november 2019 opgericht door vier Franse e-commerce ondernemers: Pierre-Louis Lacoste (voormalig Etsy country manager), Nicolas d’Audiffret en Nicolas Cohen (oprichters van A Little Market) en Mathieu Alengrin (voormalig Head Engineer bij Vestiaire Collective). Het bedrijf heeft kantoren in Parijs, Londen, Amsterdam, Düsseldorf en Stockholm (waarvan sommige op korte termijn zullen openen). Bezoek voor meer informatie www.ankorstore.com