Na de Franse containerrederij CMA CGM, dat vrijdag bekendmaakte zijn spottarieven in de containerlijnvaart niet verder te verhogen, zal ook Hapag-Lloyd zijn spotprijzen voor containers voorlopig niet meer laten stijgen. De Duitse rederij liet weten dat zij deze beslissing al enkele weken geleden heeft genomen en in de praktijk brengt, maar deed dit tot nu toe zonder het breeduit te vermelden.
Hapag-Lloyd denkt dat de spottarieven hun plafond hebben bereikt, CEO Rolf Habben Jansen zei vorige maand nog dat de containermarkt niet eerder dan in het tweede kwartaal volgend jaar zou kalmeren. Hij onthield zich op dat moment van uitspraken over het gelijkblijven van spotprijzen. De Fransen hebben verklaard de spotprijzen tot 1 februari niet meer te verhogen, de Duitsers willen nog geen vaste datum afgeven en zegt: “voorlopig…”
De besluiten van de Franse en Duitse rederijen leiden niet direct tot gejuich vanuit de verladersbranche. “Alsof een beul aan een gevangene vraagt: ben je niet dankbaar dat ik de duimschroeven niet nog verder aandraai?”, aldus de directeur van het Global Shippers Forum, James Hookham. Anderen wijzen er op dat de beslissing van CMA CGM er op wijst dat rederijen nog meer voorrang gaan geven aan verladers met grote volumes en langetermijncontracten. De tarieven voor de contractmarkt stegen de afgelopen periode in navolging van de spotprijzen al mee naar ongekende hoogten.
Wie volgt deze twee rederijen? Tot nu toe heeft de Japanse rederij ONE als reactie gegeven dat het het huidige prijsbeleid leidend is, dus dat de tarieven ook de komende tijd nog door de markt zullen worden bepaald. Met andere woorden: wij kunnen de prijzen nog wel eens verhogen. Het zou geen verrassing zijn wanneer meer partijen voorlopig nog in dit kielzog meevaren.