De omzet van de winkels in non-food groeide in maart 2021 met 1 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,4 procent lager dan een jaar eerder. Dat de omzet van de non-foodwinkels groeide, komt vooral doordat de omzet in maart 2020 op een laag niveau lag. Maart vorig jaar was immers de eerste maand waarin maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus van kracht werden. Vooral de non-foodsector had hier per saldo veel last van. Ten opzichte van maart 2019 lag de omzet van non-foodwinkels in maart 2021 ruim 7 procent lager.
In maart 2021 hebben de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren weliswaar veel meer omgezet dan in maart 2020, maar in maart vorig jaar leden deze winkels ongekende omzetverliezen. De groei in maart 2021 maakte het verlies in maart 2020 niet goed. De omzet van de kleding- en schoenenwinkels was in maart 2021 aanzienlijk lager dan in maart 2019.
De omzet van de winkels in recreatieartikelen en de winkels in meubels en woninginrichting was in maart 2021 eveneens hoger dan een jaar eerder. Ook deze winkels kampten in maart 2020 met grote omzetverliezen. Ten opzichte van maart 2019 was de omzet van deze winkels ook hoger. De winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de drogisterijen realiseerden in maart 2020 grote omzetstijgingen, maar kampten in maart 2021 met omzetverliezen. In vergelijking met maart 2019 noteerden deze winkels wel een stijging.
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in maart 1,6 procent minder omgezet dan in maart 2020. Het verkoopvolume daalde met 1,5 procent. De omzet van de supermarkten lag 2 procent lager dan een jaar eerder, terwijl de omzet van speciaalzaken met 1,2 procent groeide. Voor winkels in voedingsmiddelen geldt het omgekeerde als voor de non-foodwinkels. De omzet lag in maart 2020 op een hoog niveau. In vergelijking met maart 2019 hebben de winkels in voedingsmiddelen 10,5 procent meer omgezet.
De online omzet was in maart 68,3 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 50,5 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet normaal gesproken een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 91,4 procent.