Arbo online heeft een interessant artikel gepubliceerd van advocaat Bas van Batenburg over thuiswerken, een meekijkende werkgever en bescherming van privacy versus de belangen van de werkgever. Hieronder een deel van dit verhaal.
Tegenwoordig werken velen van ons thuis. Daarbij zijn de privé- en de werksituatie niet altijd goed te scheiden. Daardoor ontstaat het risico dat een werkgever ongewild dingen hoort die niet voor zijn oren zijn bestemd. Dat kan tot grote problemen leiden. Want hoe zit het in dat geval met de privacy bij thuiswerk van de werknemer?
Vanwege de coronamaatregelen is van huis uit werken momenteel de normaalste zaak van de wereld. Privacy bij thuiswerk is dan een issue. Want vaak maken werknemers bij thuiswerk gebruik van een laptop van de zaak. Op deze laptop plaatsen zij, bewust of onbewust, ook weleens privacygevoelige informatie. Informatie waarvan de werknemer overduidelijk niet heeft gewild dat de werkgever die zou zien.
Als de werkgever hier dan toch kennis van neemt, kan dit hele nare gevolgen hebben. In het geval dat we hier bespreken kostte dit de werknemer zelfs haar baan. De vraag rijst dan of de werkgever deze informatie als bewijs mag gebruiken om de werknemer te ontslaan. Want wat weegt zwaarder? De waarheidsvinding of de privacy van de betrokken werknemer?
In een recente uitspraak van de kantonrechter in Amsterdam moesten de belangen van de werknemer wijken voor de waarheidsvinding (ECLI:NL:RBAMS:2020:3222). Wat speelde er in deze zaak? De werknemer, assistent-manager van beroep, had zich bij haar werkgever ziekgemeld. In WhatsApp-berichten aan haar vriend had zij de volgende tekst geplaatst:
“Moet nog even kijken hoe het loopt volgende week maar ik heb maandag dat gesprek bij [naam van een andere werkgever] … heb alleen nog geen reactie op dat salaris”
“En woensdag een managementtraining van werk maar voel me niet echt geroepen om te gaan”
“Weet niet hoe lang ik griep nog kan gebruiken om thuis te blijven” (afgesloten met emoticon van lachend clowntje)
En in reactie op diens suggestie dat zij moet zeggen dat ze longontsteking heeft:
“Hahaha of gewoon dat ik er doorheen zit”
“Dat het allemaal teveel wordt” (gevolgd door smiley met tranen van het lachen)
De werknemer was echter even vergeten dat haar werkgever ook kennis kon nemen van deze berichten. De werknemer had namelijk zelf een WhatsApp-applicatie op de laptop van de werkgever geïnstalleerd. Maar zij was zich er niet van bewust dat later via haar telefoon gewisselde WhatsApp-berichten ook daarop zichtbaar zouden zijn. Tijdens haar afwezigheid werd de laptop door een collega gebruikt en kwamen de App-berichtjes ineens tevoorschijn.
Met deze kennis restte de werkgever niets anders dan de werknemer wegens bedrog op staande voet te ontslaan. Zij was immers helemaal niet ziek en had hierover gelogen.
Lees de rest van het verhaal op