Deli Home, producent en distributeur van constructieve en decoratieve woonproducten, besteedt veel aandacht aan het verduurzamen van de interne processen. In dat kader lopen er diverse projecten bij de afdeling logistiek, die zijn gericht op het optimaliseren van het gebruik van zogeheten lastdragers, ofwel de houten onderplaten waarop producten bij klanten worden afgeleverd wat niet alleen duurzamer gebruik van materiaal garandeert, maar ook de kans op transportschade verkleint. Ad Huigen van Deli Home licht de inspanningen toe.
“Constructiehout is een mooi product met slechts één evident nadeel: het is voorhanden in een enorme variëteit aan maten en afmetingen. Dat maakt dat er voor een willekeurige bestelling nooit gebruik gemaakt kan worden van gestandaardiseerd verpakkingsmateriaal. Op dit moment werkt Deli Home, een participatie van NPM Capital, daarom met onderplaten waarop de (samengestelde) order wordt gestapeld zodat deze in één keer bij de klant kan worden afgeleverd.“
Nadeel van deze manier van werken is dat deze houten onderplaten snel beschadigen, en dus regelmatig vernieuwd moeten worden. Dat is niet alleen kostenintensief, maar ook weinig duurzaam. Daarom experimenteerde Deli Home onlangs met een herbruikbare alternatieve onderplaat van kunststof. Dat systeem bleek echter niet de gewenste oplossing omdat klanten de kunststofplaten ofwel langere tijd opspaarden om ze in één zending te retourneren, of soms helemaal niet retourneerden. Ad Huigen: “Als platen langer bij klanten blijven liggen, moeten er meer platen op voorraad zijn om te circuleren. Dat zorgt voor meer materiaal en hogere kosten dan nodig. We zijn daarom verder gaan kijken naar alternatieven.”
Deli Home onderzoekt momenteel of de traditionele onderplaat – of deze nou van kunststof of van hout is – kan worden vervangen door een alternatief in de vorm van een zogeheten orderpickbak. Huigen: “Een goede orderpickbak zorgt ervoor dat er minder picktijd per order nodig is omdat er minder aandacht besteed hoeft te worden aan het stapelen van hout met verschillende afmetingen dan op een losse plaat. Een orderpickbak is ook zo ontworpen dat de lading gemakkelijk uit de bak gehaald kan worden met een vorkheftruck. De bakken hoeven de vrachtwagen niet uit en blijven niet achter bij de klant omdat de lading eruit wordt getild. Zo zijn we niet langer afhankelijk van het retourgedrag van de klant én besparen we kosten omdat er geen onderplaten meer ingekocht hoeven te worden. Op dit moment wordt bekeken hoeveel van deze orderpickbakken Deli Home precies nodig zou hebben en welke investering daarmee gemoeid is.”
Een vergelijkbare ontwikkeling is te zien bij de levering van een andere specialiteit van Deli Home, namelijk maatwerkkasten. De kasten zijn volledig op maat gemaakt en zijn dus kostbare producten waardoor transportschade vervelende gevolgen heeft voor de verkoper en de consument. Het kost immers veel tijd en materiaal om een nieuwe maatwerkkast te produceren en te leveren. Volgens Huigen is er onder de codenaam Project Postduif de laatste maanden volop geëxperimenteerd met speciale kisten voor transport van deze kasten die niet alleen het transportproces verduurzamen maar ook meer bescherming bieden voor de producten. Huigen: “Deze kisten zijn inklapbaar waardoor ze minder ruimte innemen bij opslag. Het bijzondere eraan is dat elke kist is uitgerust met een sensor. Deze sensor geeft een signaal af als deze zich binnen Deli Home of bij onze vervoerder bevindt. Als we dus geen signaal hebben, weten we dat de kist nog bij de klant is. De klant wordt gekoppeld aan de kist als deze wordt gebruikt, dus de kisten zijn gemakkelijk te herleiden.”
Een klant die de kist niet tijdig retourneert, krijgt eerst een herinnering en daarna een persoonlijk gesprek. Wordt de retourpolicy dan nog met voeten getreden, dan wordt de klant met een boetebedrag aangeslagen. “Het is belangrijk dat de kisten na aflevering worden geretourneerd door de klant. Als Deli Home zijn wij continu op zoek naar een duurzamere manier van transporteren”, aldus Huigen. “Maar eerlijk is eerlijk: dat lukt alleen samen met de klant.”