De Chinese meubelbeurs CIFF wordt altijd opgedeeld in 2 stukken: een deel voor thuismeubilair en een deel voor kantoormeubilair. De laatste categorie is aan de beurt in Guangzhou van 28 tot en met 31 maart, dus deze week.
Het eerste gedeelte, eerder deze maand was (uiteraard) een succes volgens de organisatie omdat de weg naar boven weer lijkt te zijn gevonden. De Chinese economie kwakkelt en ook de vraag naar meubelen uit China is teruggelopen de afgelopen maanden maar volgens de beursorganisatie gaf de afgelopen editie, die vorige week afsloot, voldoende redenen tot hernieuwd optimisme.
Wat de kantooreditie betreft (officieel Office & Commercial Space, dus winkels en horeca doen ook mee): er zijn meer dan 2.600 deelnemers en de nadruk in het aanbod ligt op gezond werken, intelligent werken en wat men noemt ‘aging-friendly design’: rekening houden met ouder worden van de werknemers of het verlengen van de levensduur van het meubilair? Dat blijft onduidelijk. De beurs ziet in ieder geval drie highlights voor deze editie:
45 hallen met bijna 12 procent meer deelnemers. Beursorganisaties zijn size queens op een bepaalde manier, dus daar komt het getal waar alleen zij iets om geven: 417.000 vierkante meter beursoppervlak. Is er een bezoeker of een exposant die dit echt belangrijk vindt? Het is bedoeld om elkaar als beursorganisaties de loef af te steken, waarschijnlijk. Hoe dan ook, het thema in alle hallen is New Fashion in Office, New Trends in Commerce en internationale partijen die te vinden zijn op de beurs zijn bijvoorbeeld Steelcase, Haworth, Okamura, Aurora, BENE en HAY. Chinese merken zijn bijvoorbeeld San’ao, Baili, Changjiang, Yongyi, Henglin, Jiechang, Lege, Kaidi, Guanmei, Zhaosheng, Zhongtai, Huasheng, Dior, Kele, Liming, Jingtai en Nuofan. Tegelijkertijd vindt ook de CIFM/interzum Guangzhou plaats.
Hoogtepunt nummer twee is de nadruk op design met opstellingen in de hallen 5.2 en 16.3, de aanwezigheid van 20 Chinese designtalenten, een materialenbibliotheek en er worden prijzen uitgereikt. Hoogtepunt nummer drie is het intelligenter maken van werken, in andere woorden: minder mensen en meer machines of digitale oplossingen. Ook in China neemt de bevolking af en wordt men maar ouder en ouder dus is er, naast het slimmer maken van kantoorwerk, veel aandacht voor zorgoplossingen als het gaat om intelligent meubilair. Aha, dus dat eerder genoemde aging-friendly slaat wel degelijk op het steeds ouder worden van de gebruiker, the silver haired generation, in de fraaie woorden van de organisatie. De CIFM/interzum editie gaat vooral over smart homes en hoe de toeleveranciers van de meubelproductie daarmee moeten omgaan.
De beurs begint dus overmorgen in Guangzhou, heeft u daar iets te zoeken dan bent u er waarschijnlijk al naar toe.