De stand van het Skalma Nederland en Dat Zit! is een van de vaste waarden in de Woonindustrie in Nieuwegein. Rob Réparon (58) is het karakteristieke gezicht van dit familiebedrijf dat hij runt samen met zijn vrouw. Drie generaties lang timmerde de familie Réparon al aan de weg in de meubelbranche. En in de persoon van zoon Rick Réparon (28) is ook de vierde generatie alweer actief bij de onderneming uit Lienden. En Rob heeft nieuws: “We hebben voor drie jaar bijgetekend in Nieuwegein.’’
We spreken Rob en Rick op de Woonindustrie in Nieuwegein. Rob is goed gemutst: de markt is booming en de zon schijnt. “Onze eigen productie relaxfauteuils gaat ontzettend lekker. En we zitten weer op één lijn met onze Deense fabrikant Skalma. Ze hebben een nieuwe directie met nieuwe ideeën en een goed gevoel voor marketing, met oog voor details. Dit sluit goed aan bij onze ambities.’’ Per 1 januari verhuist de onderneming van plek. Na jaren op de eerste etage te hebben gebivakkeerd zal het bedrijf zijn intrede doen in een stand aan het Atrium. Rob heeft voor drie jaar bijgetekend. “Dus we blijven voorlopig nog even tot het meubilair behoren in De Woonindustrie.’’
Hilversumse meubelfabriek
Rob: “Ik ben in Tiel geboren en in Rhenen getogen. Mijn opa had namelijk een meubelfabriek in Tiel. Toen mijn vader ook in de meubelen ging is hij in Tiel gaan wonen. Zo ben ik er terecht gekomen. Vervolgens zijn we verhuisd naar Rhenen. Daar ben ik opgegroeid. Eigenlijk ben ik opgeleid aan de Landbouwschool. Maar toch rolde ik uiteindelijk het meubelvak in. Ik deed de Hogere Landbouwschool. Het schooljaar liep tot mei. Mijn vader eiste dat ik niet van mei tot september ging lopen niksen. Kom maar lekker helpen in de zaak!’’
Dat de familie Réparon een meubelfamilie is geworden, is puur toeval. Rob: “Mijn opa zat initieel helemaal niet in de meubelen. Hij was werkzaam in Nederlands-Indië. Op zijn 55e ontving hij zijn tropenpensioen, het hele bedrag in een keer. Dat was een groot bedrag. Op een dag was hij aan het wandelen met zijn hondje en liep tegen de Hilversumse Meubelfabriek aan. Hij heeft het bedrijf gekocht. Er werkte zeven man personeel. Later is de naam gewijzigd in DZ Clubmeubelen. DZ staat voor Dat Zit!. Opa heeft het bedrijf laten groeien en op een geven moment werkten er wel honderd mensen. Mijn vader is er uiteindelijk ook gaan werken, maar die werd op een gegeven moment gek van al dat personeel en al de rompslomp die dat met zich meebrengt. Hij heeft het bedrijf in 1970 verkocht aan Werte-Spreij.’’
Hij wilde zich toeleggen op de verkoop. Dat lag hem beter. Hij is samen met zijn vrouw in de auto gestapt en
naar Scandinavië gereden. Scandinavisch Design was toen al hot. Mijn vader heeft diverse agenturen binnen
gehaald. Hier is toen in 1970 al de samenwerking ontstaan met Skalma uit Denemarken. Het bedrijf produceerde oorspronkelijk matrassen. Skalma betekent Skals Matrassenfabriek.’’
Skalma
Nu zijn we vijftig jaar verder. Tijdens de Najaarsbeurs in De Woonindustrie viert Skalma Nederland dan ook een opmerkelijk jubileum: de Deense meubelfabrikant wordt al vijftig jaar vertegenwoordigd door dezelfde agent. Rob: “Dat is toch wel bijzonder, al een halve eeuw een innige band tussen twee familiebedrijven.”
Wat het Deense merk bijzonder maakt is het oog voor vakmanschap: “Het zijn degelijke, goed gemaakte meubelen. De rompen hebben extra vering. Het zitcomfort is hoog vanwege de valling. Neem ons programma Creativo: dertig modulaire elementen die naar wens gecombineerd kunnen worden. Het is niet eenvoudig om die elementen met een valling te maken in plaats van met een vlakke zitting. Zeker wanneer er een bocht gemaakt moet worden, maar de Denen maken het.”
“Inmiddels exporteren we Dat Zit!-stoelen via Skalma naar Noorwegen. Alles tussen ons verloopt in goede harmonie. Toen mijn vader eind maart 2019 overleed, kwamen de directeur en enkele inmiddels gepensioneerde medewerkers naar de begrafenis. Dat zegt heel veel over onze band. De laatste jaren zijn er wat directiewisselingen geweest binnen het bedrijf. Er is nu een nieuwe directie.’’
Jubileummodel
“Aan het einde van de lockdown zijn Rick en ik naar Denemarken gegaan om te spreken met deze mensen. Dat had nog heel wat voeten in de aarde. We hebben heel wat meegemaakt aan de Deense grens. Er werd ontzettend streng gecontroleerd. De gesprekken met Skalma waren bijzonder positief. Er waait een nieuwe wind. De passie en het enthousiasme die we een klein beetje gemist hebben de laatste jaren van onze samenwerking, waren weer helemaal terug in de firma. Er werken weer echte meubelmensen in de top van het bedrijf. We zaten gelijk helemaal op één lijn en hebben nu ontzettend veel zin in de toekomst. Noem het een nieuwe start. We gaan zoveel leuke dingen doen.’’ Rob: “We gaan bijvoorbeeld een jubileummodel op de
markt brengen in een gelimiteerde serie van vijftig stuks. Dit model wordt geproduceerd in een mooie leer /stof combinatie met prachtige genummerde serieschildjes erop. Het wordt één van de ‘must haves’ van de Najaarsbeurs.’’
Duurzaam zeegras en beukenhout
Vroeger produceerde Skalma matrassen, gevuld met zeegras. Ook die asset is weer van stal gehaald. “Nu wordt er een bank ontwikkeld, gevuld met zeegras. Ook dat wordt een heel mooi product. Er wordt natuurlatex gebruikt en gecertificeerd beukenhout met een certificaat waar het hout vandaan komt. Dat zeegras heeft een ongelooflijke veerkracht. Er zijn matrassen van honderd jaar waarvan de vering nog steeds top is. Rick: “Geven we dan ook honderd jaar garantie?’’ Rob: “Dat moeten we nog even bekijken, haha.’’
Dat Zit!
Omdat de Nederlandse markt veel functies vraagt van relaxfauteuils (en de Deense markt minder) besloot Rob vier jaar geleden zelf een programma te laten maken in Nederland, dat beter aan de eisen van onze markt voldoet: Dat Zit! “Er zijn verschillen tussen Nederland en Denemarken. Om een voorbeeld te geven: in Denemarken wil de consument fauteuils met een losse voetenbank. In Nederland juist niet. Dat liet ruimte om een nieuw label relaxfauteuils op te starten. Skalma focust zich met name op bankstellen en kleine fauteuils. Dat Zit! bedient de markt met relaxfauteuils. Eigen productie, in zijn geheel in Nederland geproduceerd.
Maar dan ook echt in Nederland gefabriceerd. Mijn opa had zoals gezegd een meubelfabriek en voerde dezelfde naam. Weet je hoe Dat Zit! weer op ons pad kwam? Een mooi verhaal. Een oude zweefvliegvriend van mijn vader tipte ons. De oude merkregistratie van Dat Zit! stond op Marktplaats.nl te koop voor 6,75 euro! Dat geloof je toch niet!’’ De cirkel is rond. Het label is een enorm succes. Rob: “Daarom ben ik ook zo blij dat Rick bij ons in het bedrijf is gekomen. Precies op het goede moment. Juist nu de markt zo goed is en Dat Zit! enorm groeit.’’
Vader
Rob verloor in 2019 zijn vader, een bekend gezicht in de meubelhandel. Rob: ’’Mijn vader was een bijzondere man. Hij was fanatiek zweefvlieger. Wedstrijd vliegen kan je vergelijken met F1 racen. Bepaald niet ongevaarlijk. Hij heeft het geschopt tot Nederlands kampioen, maar deed ook mee aan vijf wereldkampioenschappen.” Enig lef kon de man niet ontzegd worden. Rob: “Ik heb zelf ook aan zweefvliegen gedaan, maar ik zag toch wat meer de gevaren in van deze hobby. Mijn vader is afgestudeerd aan de HTS Autotechniek. We sleutelden samen veel aan oude Citroëns. Die hobby ligt we wat meer en houdt me nog altijd bezig. De geheel gerestaureerde 6-cilinder Traction Avant Cabrio, in zo’n project zit jaren werk, hebben we verkocht. Die centjes waren een mooi startkapitaal voor Dat Zit!”
Vader Dick Réparon was een echte meubelman en altijd op de beurs te vinden, tot in lengte van dagen aan de zijde van zijn zoon. Rob mist zijn vader. Kan Rob drie dingen meegeven die hij van zijn vader heeft geleerd en meegekregen?
Rob: “Allereerst bewonder ik het optimisme van mijn vader. Hij heeft een zware jeugd gehad en daar al zijn pech op verbruikt. Hij heeft in een Jappenkamp gezeten en daar veel ellende meegemaakt. Hij sprak er zelden over. Ik denk dat alle vuren waarvoor hij na die vreselijke periode in zijn leven heeft gestaan, een stuk minder heet waren. Zo benaderde hij alles heel optimistisch.’’
“Verder heb ik van mijn vader de passie voor het vak overgenomen. We kunnen genieten van een mooie bies of: heb je dat stiknaadje gezien?’’ Ook zijn betrokkenheid heb ik altijd erg bewonderd en meegekregen: veertiendagen voor zijn overlijden was hij nog te vinden op de meubelbeurs. Een van de laatste dingen die hij me vroeg, vlak voor zijn dood, was of ik die dag nog wat verkocht had.’’
Rob is een familieman. Het hele gezin is betrokken bij het bedrijf. Hij heeft nog een dochter van 22 en is gelukkig getrouwd met zijn Corrie. “Zij werkt ook fanatiek mee. Zij is meer van de administratieve en financiële kant. Zij is de dochter van een boekhouder. Dochter Charlotte is meer van de creatieve en stylingkant. Dit heeft ze van haar oma Jo, die naast de styling van alle stands ook in groten getale eigen poppen produceerde.’’
Rick
Rick studeerde af als bedrijfskundige MER en is op het goede moment het bedrijf binnengestapt. Rob: ’’Dat Zit! loopt enorm goed en daarom hebben we echt handjes nodig. Rick was door zijn opleiding in staat ons hele voorraadproces in kaart te brengen en heeft dat helemaal gestroomlijnd. Weet je hoeveel onderdelen er in een relaxfauteuil gaan?’’
Rick: “Het is erg leuk om onderdeel van dit bedrijf te zijn. Zeker nu de handel lijkt te exploderen. Eindelijk een crisis waar de meubelhandel eens van kan profiteren, al is het natuurlijk een verschrikkelijk virus waarvan we hopen dat het snel de wereld zal verlaten.’’ Voor Rick geen zweefvliegen of bijzondere auto’s. Hij heeft een andere bijzondere hobby.
Rick is royalty watcher en bivakkeert als hobbyfotograaf met grote regelmaat tussen leden van het koningshuis. De oranjekleuren van Dat Zit! sluiten hier perfect bij aan. Rick: “Dat is eigenlijk door mijn andere opa gekomen. Hij heeft altijd munten verzameld en heeft mij daarin meegenomen. Op al die munten zie je natuurlijk de portretten van de koningen en koninginnen. Ik raakte geïnteresseerd in deze mensen en hun achtergrond en heb veel over de Nederlandse koninklijke familie gelezen.’’
Meubelvisie
Terug naar de handel. Hoe staan de heren in de wedstrijd? Rob: ’’We willen gewoon mooie dingen maken en verkopen. En iets onderscheidends. Je zult onze producten niet snel zien bij collega-fabrikanten. Raus-prijzen doen we niet aan. Er zit heel veel maatwerk in onze producten. Dat is onze kracht. Je wilt niet weten hoeveel er aangepast kan worden aan een fauteuil. We zijn klein en flexibel en hebben een zeer goede band met onze afnemers. We proberen heel goed naar onze klanten te luisteren. We leveren onze meubelen ook zelf af. Het geeft ons een veilig gevoel, want dan weten we zeker dat onze producten schadevrij worden afgeleverd. Je houdt zo feeling met de markt en het wordt erg gewaardeerd. Je ziet wat er in de winkels gebeurt en je staat weer op het netvlies van de winkelier. Daar komt altijd weer nieuwe handel uit.’’
“Niet alleen de grotere, maar ook de kleinere winkeliers kunnen onze spullen goed verkopen. Er wordt wel eens denigrerend gedaan over de zogenoemde mama-en-papawinkels. En dat vind ik volledig onterecht. Want juist in deze winkels is de vakkennis top. De service is geweldig. En je vindt er allerlei specialisaties. We hebben bijvoorbeeld klanten die samenwerken met ergotherapeuten. Zo kunnen deze winkels hun klanten met rugklachten optimaal bedienen en zij zijn weer heel blij met ons omdat we met Dat Zit! maatwerk kunnen leveren. Zo ontstaat er een enorme wisselwerking. Vakkennis en service zijn gewoon de basis van een meubelwinkel.’’ De aimabele mensen uit Lienden zijn met Skalma via gespecialiseerde bedrijven actief in de projectmarkt. Rick: “Denk aan leveringen aan vakantieparken. Dat zijn orders van 250 stoelen in één keer. Een heel andere tak van sport, maar ook zeker interessant.’’
Happy
Rob: ’’Al jaren woon ik met mijn gezin in Lienden in een mooie boerderij. Je kent het wel, met zo’n rieten dak. Veel grond eromheen. Dat was altijd een droom van me. Ik ben erg blij dat ik dat heb kunnen realiseren. We hebben mooie siertuinen. Daar vind ik mijn ontspanning in, al is het wel hard werken, want deze hobby is een beetje uit de hand gelopen, haha.’’ “Als ik dan voor mijn boerderij zit en onze twee Dat Zit! -bussen op het erf zie staan, dan knijp ik mezelf even in mijn arm: Rob, we hebben dit als familie toch niet slecht gedaan! Dit hebben we toch maar mooi voor elkaar gekregen. Ik ben een gelukkig mens!’’
Dit artikel stond in Interior Business Magazine editie 15-2020