In het voorjaar van 2022 opent Kees Smit Tuinmeubelen de deuren van een derde vestiging in Venlo. Henk Smit vertelt hierover.

“Het voelt erg dubbel om uitgerekend in deze periode, waarin ‘niet-essentiële winkels’ vanwege de coronamaatregelen tijdelijk hun deuren moeten sluiten (zoals ook wij) met het nieuws naar buiten te treden,” aldus Henk Smit (algemeen directeur). Hij vervolgt: “Enerzijds zijn wij natuurlijk erg blij dat we deze week een overeenstemming hebben bereikt en de knoop hebben doorgehakt. Anderzijds realiseren wij ons ook dat er veel bedrijven zijn die zich in een heel ander vaarwater bevinden op dit moment. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de horecaondernemers die hun deuren al maandenlang noodgedwongen dicht moeten houden. Dat is geen gemakkelijke opgave. Omdat we het binnen ons familiebedrijf erg belangrijk vinden dat onze medewerkers zich betrokken voelen, zijn zij natuurlijk als eerste ingelicht. Wij hebben hen vanochtend via een livestream samengebracht en persoonlijk over onze toekomstige vestiging in Venlo geïnformeerd.”

Nieuwbouw distributiecentrum nog in volle gang en nu al een volgende stap
“Doordat de aanloopperiode naar de nieuwbouw van ons distributiecentrum wat langer duurde, volgen deze stappen elkaar nu versneld op. Een derde vestiging maakt deel uit van onze strategie, echter is het noodzakelijk om hier eerst op logistiek vlak klaar voor te zijn. Wij zijn namelijk al ruim driekwart jaar op zoek naar een geschikte locatie waarbij ik moet opmerken dat de onderzoeken die hiernaar gedaan zijn, al van een paar jaar daarvoor dateren. Tijdens de zoektocht is ons oog gevallen op een hele mooie locatie in de stad Venlo, waar wij in het voorjaar van 2022 onze deuren openen. Op dit moment is er nog een stadstuincentrum gevestigd in het pand dat wij gaan huren.”

Henk Smit

”Zoals je weet zijn we een ambitieus bedrijf en zijn we de laatste jaren flink gegroeid. Dit hebben we mede te danken aan de mooie basis die er in het verleden door mijn vader en veel collega’s die er nu nog werken, is gelegd. We willen groot worden, maar tegelijkertijd ook klein blijven. Hiermee doelen we op persoonlijke aandacht voor onze medewerkers, klanten en partners. Wij vinden het belangrijk om hen een goed gevoel te geven bij ons bedrijf en van iedereen een ambassadeur te maken. We zijn dan ook blij te zien dat dit ook in het DNA van onze medewerkers zit. Zij spelen hierin een hele belangrijke rol en stellen iedere dag alles in het werk om het puntje op de i te zetten.”

Professionalisering
“Daar waar we voorheen veel beslissingen op onderbuikgevoel namen, hebben we nu steeds meer specialisten in huis, die ons onderbuikgevoel met data bevestigen of juist bekritiseren. Daarnaast brengen zij de nodige kennis en ervaring mee om onze organisatie verder te professionaliseren in de snelle groei die we doormaken. Natuurlijk vinden we het spannend om deze stap te zetten in deze wel heel bijzondere tijd, echter geloven wij in ons concept waarbij onze fysieke winkels en onze webwinkels elkaar versterken. Juist de combinatie maakt het krachtig. Het één kan, in onze ogen, niet zonder het ander.”

Beter bereikbaar voor (potentiële) klanten uit Zuid-Nederland, België en Duitsland
“Naast onze Experience Stores XXL in Almelo en Amersfoort, zijn we ook online aanwezig in Nederland, België en Duitsland. Onze ervaring is dat klanten bereid zijn om ruim anderhalf uur te rijden voor een bezoek aan één van onze Experience Stores. Het bewijs hiervoor zijn alleen al de vele jaarlijkse bezoekers uit Duitsland en België. Onze klanten maken er soms echt een dagje uit van. Echter weet lang nog niet iedereen dat het de moeite waard is. Door ons nu ook in Venlo te vestigen zijn we nog beter bereikbaar voor (potentiële) klanten uit Brabant, Gelderland en Limburg. Daarnaast worden we met deze derde vestiging natuurlijk nóg aantrekkelijker voor onze Duitse en Belgische klanten. Wij hebben ook naar andere locaties gekeken en willen de gemeenten en iedereen die hieraan heeft bijgedragen nogmaals hartelijk danken, maar Venlo had uiteindelijk onze voorkeur. Dit is in onze ogen de perfecte locatie. Ondanks dat Venlo een belangrijke logistieke hotspot in Nederland is, worden onze tuinmeubelen (die we uit voorraad leveren) vanuit ons nieuwe distributiecentrum in Almelo bij onze klanten thuisbezorgd. In Almelo blijft het eveneens mogelijk om de tuinmeubelen zelf af te halen, zodat ze dezelfde dag nog in de tuin kunnen staan. Of er in de toekomst in Venlo ook een logistiek centrum komt sluit ik trouwens niet uit. Ook in Venlo krijgen de klanten, volgens onze familietraditie, Twentse krentenwegge bij een kopje koffie aangeboden zodra de coronamaatregelen dat weer toestaan. Hiermee zorgen we ervoor dat de Twentse krentenwegge niet alleen een begrip in Amersfoort is, maar straks ook in Venlo.”

Werkgelegenheid
“Door deze stap komen er in Venlo naar schatting zo’n dertig werkplekken beschikbaar in het eerste jaar, een aantal dat in de opvolgende jaren kan uitgroeien. Dit betreffen ook parttime functies, gezien de piek in en om de weekenden en de gezonde druk die op het zomerseizoen ligt. Kees Smit Tuinmeubelen start per direct met de werving van verkoopadviseurs en laat collega’s uit de regio Venlo zo snel mogelijk in de Experience Stores van het familiebedrijf in Almelo en Amersfoort meedraaien. Op deze manier worden ze alvast opgeleid tot verkoopadviseur en kunnen we ze kennis laten maken met de bedrijfscultuur, zodat ze zich in het voorjaar van 2022 echt onderdeel van #teamkees voelen. Een team dat bestaat uit meer dan vierhonderd collega’s die, dagelijks met veel plezier en enthousiasme, net dat stapje verder gaan om onze klanten het beste te bieden. In Almelo zal de werkgelegenheid naar verwachting ook toenemen. De vacatures staan inmiddels al online, dus er kan gesolliciteerd worden.”