11 vragen aan Nederlandse en Belgische ontwerpers/designers van naam en faam

Het elftal van ontwerper Caroline Wilcke

Ontwerper Carolina Wilcke laat zich inspireren door natuurlijke vormen en materialen. Haar designs worden gekenmerkt door uitgebalanceerde esthetische verhoudingen en pure materialen. In haar moderne en architecturale benadering van het ontwerpproces staat de zoektocht naar de perfecte esthetische verhoudingen centraal. In 2008 studeerde Carolina Wilcke af aan de Design Academy in Eindhoven. Carolina legt zich toe op een breed scala aan interieurproducten, waaronder meubels, verlichting en accessoires. Dat ze ook is opgeleid als edelsmid, zorgt voor een unieke verfijning en detaillering in haar ontwerpen.

 

“ONZE ROL ALS ONTWERPER IS JE VERDIEPEN IN NIEUWE, DUURZAME MATERIALEN EN PRODUCTIETECHNIEKEN.”

 

Wat heeft u ooit doen besluiten om ontwerper te worden? “Het is denk ik nooit een bewust besluit geweest. Het zat altijd in me om dingen te ontwerpen, vorm te geven en te creëren. Als kind was ik al heel creatief, knutselde, bouwde en naaide van alles. Op de middelbare school sloeg ik zelfs andere lessen over om in het handvaardigheid lokaal verder te werken aan mijn examenopdracht. Na de havo ben ik in Schoonhoven de opleiding goudsmeden gaan doen, dat was een verademing voor me! Na al die boekenlijst door te hebben gewerkt voor mijn examen, mocht ik daar hele dagen achter de werkbank goudsmeden, wat een feest was dat! Na die opleiding ben ik naar de Design Academy in Eindhoven gegaan. Dat was ook alweer zo’n feest! Of het nou sieraden of meubels zijn, zolang ik kan ontwerpen ben ik in mijn element.”

Wat zijn volgens u de kenmerken van een geslaagd ontwerp, een goed design? “Tja… Mijn eerste reactie zou zijn; een combinatie van de juiste verhoudingen, vormen en functionaliteit. Maar toen ik Maar toen ik stageliep voor mijn opleiding goudsmeden, moest ik soms opdrachten voor klanten uitvoeren die ik zelf helemaal niet mooi vond. Ik kan mij nog één specifieke klant herinneren. Hij kwam zelf met een ontwerp voor een zilveren briefopener en terwijl ik het ontwerp aan het uitvoeren was, wond ik me nogal op over het lelijke ontwerp. Maar toen de klant de briefopener kwam ophalen, was hij zó blij, zo intens gelukkig! Dat heeft me wel doen inzien dat het ontwerp moet voldoen aan de vraag van de klant. Wat mijn eigen ontwerpfilosofie betreft, kijk ik naar het merk waarvoor ik ontwerp, hun vraag, stijl en sfeer. Vanuit daar ga ik beginnen en volg dan mijn eigen gevoel. Binnen elk ontwerp zoek ik naar de perfecte verhoudingen en kan ik uren pielen op een ronding of de vorm van een lijn. Totdat het goed is.”

Wat was uw eerste ontwerp waarvan u dacht: dit is een goed ontwerp. En waarom? Wat was een ontwerp waarvan u achteraf dacht: dat had ik anders moeten doen. “Dat is denk ik mijn Tangled cabinet, wat in de collectie van Spectrum zit. Het is een dressoir met meerdere vlakken die door elkaar heen steken. Eigenlijk als een soort split level woning. De verhoudingen en verspringingen klopten gewoon voor mij, het was perfect. Je voelt het. Een ontwerp waarvan ik achteraf dacht dat had ik anders moeten doen? Die zijn er niet! Hahaha. Die zijn namelijk nooit geproduceerd! Er zijn zoveel ontwerpen die je uitwerkt of maakt en dan toch niet blijken te werken. Dat hoort bij het vak.”

 

“OF HET NOU SIERADEN OF MEUBELS ZIJN, ZOLANG IK KAN ONTWERPEN BEN IK IN MIJN ELEMENT.

 

Welke voorwerpen hebben uw voorkeur om te ontwerpen? En welk voorwerp heeft u nog niet ontworpen en zou u graag ontwerpen? “Ik heb geen voorkeuren. Ik zou echt álles leuk vinden om te ontwerpen. Van schoenen tot vakantiewoningen en van sauna complexen tot lichtknopjes! Ik zou heel erg graag mijn eigen huis willen ontwerpen en bouwen. Ik hou erg van de architectuur van jaren 50 villa’s, met platte daken en lange lijnen. Eigenlijk zoals mijn Tangled dressoir!”

Wat is het grootste verschil tussen in opdracht ontwerpen en vrij werk/ voor eigen merk? “Als ik in opdracht werk, dan zie ik dat net als een kind wat twee mensen samen ‘maken’. Ik vind het belangrijk dat het ontwerp de identiteit van het merk ‘ademt’ en echt goed in de collectie van het merk past, maar ook dat je kunt zien dat het van mijn hand komt. Zodra ik vrij werk maak, bijvoorbeeld galerie werk, kan het iets gekker en exclusiever. Ik hoef dan geen rekening te houden met functie of kosten. Iets wat bij producten voor merken juist weer heel belangrijk is. Maar wat ik juist ook een heel leuk proces vind. Ik vind het een mooie uitdaging om een ontwerp zo aan te passen dat het ‘betaalbaar’ te produceren is, maar dat het ontwerp overeind blijft.”

 

Welke materialen om mee te werken hebben uw voorkeur en waarom? “Door mijn achtergrond als goudsmid heb ik een grote affiniteit met metaal. Ik heb veel gewerkt met staal, zoals de Tangled lijn voor Spectrum en de Stolp kasten voor van Esch. Maar de laatste jaren werk ik steeds meer met hout en natuursteen, zoals de Coco salontafel en Mito eettafel voor het merk Qliv. Eigenlijk heb geen specifieke voorkeur. Elk materiaal brengt weer zijn eigen karakter en manier van verwerken met zich mee en ik vind het heel inspirerend om me te verdiepen in nieuwe materialen en productietechnieken. Juist die afwisseling maakt het voor mij interessant. Ik ben nu ook steeds meer opzoek naar mooie circulaire of gerecyclede materialen om mee te ontwerpen. Net als dat Ray en Charles Eames in hun tijd met revolutionaire materialen experimenteerde en ontwerpen maakten, moeten wij nu ook opzoek naar nieuwe materialen.”

 

“Binnen elk ontwerp zoek ik naar de perfecte verhoudingen en kan ik uren pielen op een ronding of de vorm van een lijn. Totdat het goed is.”

 

Hoe heeft u de rol van een ontwerper zien veranderen in de afgelopen jaren? “Nou, dat sluit eigenlijk heel mooi aan op de vorige vraag. Onze rol als ontwerper is je verdiepen in nieuwe, duurzame materialen en productietechnieken. We moeten anders leren denken in het ontwerpproces, omdat vooral zitmeubels totaal anders geproduceerd worden zodra ze circulair moeten worden geproduceerd. Daarmee veranderen ook de ontwerpen. Wat juist ook weer heel interessant en inspirerend is.”

Wie zijn van invloed geweest op uw werk tot nu toe? Wie zijn uw inspiratiebronnen? “Al van jongs af aan was ik gefascineerd door Brancusi en Mondriaan. Voordat ik de opleiding tot goudsmid volgde, wilde ik dan ook beeldhouwer worden. Kunst en architectuur zijn grote inspiratiebronnen. Dat zie je ook in mijn werk, dat is puur van vorm, modernistisch en architecturaal. De salontafel die ik voor Gelderland heb ontworpen is daar ook een goed voorbeeld van.”

Met welke andere ontwerper zou u wel eens willen samenwerken en waarom? “Oh, dat is best een lastige vraag. Het is jammer dat Gerrit Rietveld of Eileen Gray niet meer leven. Ik zou denk ik geen product ontwerper kiezen, maar eerder een interieurontwerper of architect. Frank Loyd Wright zou te gek zijn geweest! Maar als ik levende ontwerper moet kiezen (lachend) dan zou ik Vincent Van Duysen zeggen. Ik hou van zijn pure en serene ontwerpen.”

Wat ziet u als een heersende trend in design op dit moment? “Je ziet nu veel zachte, ronde en organische vormen. Je ziet ook dat de tuin veel meer wordt betrokken bij het huis. Lounge sets met kussens, outdoor textiel, buitenkeukens, we besteden meer tijd in en aan de tuin. Ik heb tuinmeubelen ontworpen voor het Nederlandse outdoor merk Wolfwood en hier heb ik juist met afgeronde vormen gewerkt om de grens tussen binnen en buiten meer in elkaar over te laten vloeien.”

Wat zijn uw ambities als ontwerper voor de komende periode? “Ohh, don’t get me started! Ik heb nog zoveel plannen en wensen! Het lijkt me te gek om voor een buitenlands merk te ontwerpen zoals ClassiCon of Thonet. Ook zou ik graag meer met textiel willen gaan werken, mijn collectie bij Cor Unum uitbreiden en lampen ontwerpen. En dit is nog maar een klein deel van mijn lijstje!”

 

 

Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business  magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business Magazine, editie 11 september 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding