Jan Mentens is agent van de Italiaanse merken Natuzzi Italia en Natuzzi Editions. Deze merken hebben banken, tafels, bedden, tapijten en accessoires in het assortiment. We vroegen Jan naar de situatie in Italië en België. Italië, omdat daar het hoofdkantoor zit en België, omdat hij daar zelf woont.

“Het zijn sowieso spannende tijden voor heel Europa. Natuzzi Italia zit in het zuiden van Italië, dus op duizend kilometer van Milaan. Dit is best ver van de besmettingshaard, hier zijn dus ook nog weinig infecties gemeld. Toch heeft Italië dit weekend de veiligheidsmaatregelen aangescherpt. Dat betekent dat alle fabrieken en bedrijven die geen essentiële producten produceren of verkopen moeten sluiten. Natuzzi Italia hoort daar ook bij. De productie had nog geen vertraging opgelopen, want tot nu toe werd nog wel geproduceerd.”

“De winkels van de keten Divani & Divani, waar de Natuzzi-producten verkocht worden in Italië, zijn gesloten. Net als dealers van Natuzzi onder andere in Frankrijk, Spanje, Duitsland en België vanwege de lockdown in deze landen. De ontvangst van de producten, die vanuit de fabriek komen en bij onze dealers geleverd moeten worden, is nu dus een probleem. Ook kunnen de retailers niet meer bij consumenten leveren, omdat mensen niet buiten mogen of willen komen. Natuzzi geeft nu voorrang aan de bevoorrading van producten aan landen, waar wel geleverd kan worden, zoals bijvoorbeeld Nederland en het Verenigd Koninkrijk.”

“Gelukkig bestaat mijn assortiment ‘slechts’ voor 15 procent uit Natuzzi Italia-producten. Het andere deel van mijn business komt van Natuzzi Editions. De productie hiervan vindt in Roemenië plaats en daar is niets aan de hand. Het transport gaat daar ook gewoon door. Sommige onderdelen kwamen uit China, zoals bijvoorbeeld enkele stoffen, maar die hebben ze bij een Europese leverancier kunnen bestellen en deze zijn ondertussen ook geleverd.”

“Natuzzi heeft ook een fabriek in Shanghai in China, die produceert niet voor Europa, maar voor Azië en een deel van Amerika. Door de lockdown in China zijn hier verliezen geleden. De fabriek is ondertussen open en er is een vertraging van enkele weken opgetreden. Maar ook hier worden problemen ondervonden voor leveringen aan meubelwinkels die in de VS gesloten zijn.”

“Het is heel spijtig dat we nu met deze crisis te maken hebben. We begonnen in de Benelux net op dreef te komen met de sales. De Belgische markt was al hersteld, in Nederland waren we nog met de inhaalslag bezig na de economische crisis en na een zeer goede beurs in Keulen. Nu gaan we een tijdelijke dip tegemoet die we liever niet hadden.”

“Van nature ben ik een optimist. In China is alles weer back to normal en ik ga er van uit dat het in Europa ook een tijdelijke situatie is. Want de echte concurrenten van de woonbranche zijn de reisbranche en de automobielsector. Het budget voor reizen zal op de rekening van de consument beschikbaar blijven. En omdat de consumenten nu meer thuis zitten, worden ze dus dagelijks met hun neus op de feiten gedrukt, als het interieur niet naar hun zin is. Laten we hopen, dat we dit terug zullen zien in de verkoopcijfers, wanneer het straks allemaal voorbij is.”

Eerder verschenen:

https://www.interiorbusiness.nl/natuzzi-en-het-coronavirus/