”Keukenwinkels Mandemakers Groep blijven slechte naam waarmaken.”

”Hardleers”

De kwalificaties aan het adres van DMG zijn niet mals.

Winkels die onderdeel zijn van De Mandemakers Groep (DMG) zouden hun klanten aanzienlijk meer onder druk zetten bij het kopen van een keuken dan andere bedrijven. ”Bovendien is het advies vaak matig.” Dat meldt de Consumentenbond naar aanleiding van een onderzoek. Onderzoekers van de Consumentenbond vroegen ruim 1500 consumenten naar hun ervaringen bij hun zoektocht naar een nieuwe keuken. Daarnaast deden ze een steekproef bij 10 keukenwinkels.

De Mandemakers Groep
Een woordvoerder van de Consumentenbond: ”Ruim een kwart (28%) van de ondervraagden voelde zich onder druk gezet door de verkoper. Vooral Brugman, Grando, Keuken Kampioen, Keukenmaxx, KeukenConcurrent, KüchenDirect, Mandemakers Keukens, Nieuwenhuis Keukens, Piet Klerkx, Tulp Keukens en Wooning maken zich daar schuldig aan. Zij zijn allemaal onderdeel van DMG. Bij deze winkels voelde maar liefst 57% van de consumenten de verkoopdruk. Bij andere winkels ligt dat percentage veel lager (15%). Ikea springt er in positieve zin uit: 97% van de kopers ervoer geen enkele druk.”

Gijzelen
”Consumenten klagen onder andere over onduidelijke offertes – die ze vaak niet meekrijgen – en over de vele vage kortingen die zogenaamd maar 1 dag gelden. Ook storen ze zich aan de urenlange ‘gijzelingen’, waarin de verkoper ze aan de praat houdt en waarna ze bijna geen ‘nee’ meer durven te zeggen. Ook over het verstrekte advies zijn veel klanten niet tevreden. Van de consumenten die een winkel van DMG bezoeken is slechts 38% tevreden. Bij andere winkels ligt dit percentage op 73%.”

Hardleers
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, noemt DMG ‘hardleers’. ‘In 2017 kwam de keten ook al slecht uit ons onderzoek. Helaas moeten we vaststellen dat er in de tussentijd niets veranderd is. Wij vinden deze handelswijze volstrekt onacceptabel en hebben de Autoriteit Consument & Markt dan ook geïnformeerd over onze bevindingen.’

Ben Mandemakers

Geconfronteerd met dergelijke zaken liet Ben Mandemakers eerder al weten: ‘‘Vorig jaar kregen we 1 miljoen boete van ACM, omdat we klanten zouden hebben misleid. Dat is zo oneerlijk en onrechtvaardig. Ik heb een hekel aan rechtszaken, maar dit vecht ik aan. Tot het hoogste orgaan, als het moet!’’

Over Piet Klerkx

De geschiedenis van Piet Klerkx gaat terug naar 1929. Piet Klerkx begint dan zijn eigen meubelzaak in Waalwijk: Piet Klerkx Interieurverzorging. De plaats van deze zaak is slechts een paar straten verwijderd van de plek waar nu het hoofdkantoor staat. In de jaren die volgen, opent zijn vrouw een geschenkenwinkel een klein stukje verderop. Binnen no time is haar winkel bekend in de regio. Ook Piet zit niet stil. In 1960 heeft hij al vestigingen in Maastricht, Almelo, Apeldoorn, Amsterdam en Tilburg. Eind jaren ’60 bedenkt hij een unieke formule: de Woonwereld. De Woonwereld is de eerste meubelboulevard van Nederland.

In 1979 komt Piet Klerkx te overlijden als gevolg van een ongeluk. Zijn oudste zoon Ben, neemt de leiding van hem over. Ben steekt er veel energie in en dat blijft niet zonder gevolgen: het bedrijf maakt een enorme groei door en Piet Klerkx wordt de eerste meubelzaak die reclame maakt met folders en televisiespot. ‘Het is niet te meten’, is de slogan die stamt uit deze tijd.

Piet Klerkx heeft de smaak te pakken. In 1990 wordt een tweede meubelboulevard in Amersfoort geopend en zes jaar later heeft Waalwijk opnieuw een primeur: de meubelboulevard wordt ‘Themapark Wonen’. Piet Klerkx heeft het voor elkaar gekregen een geheel nieuwe winkelervaring te presenteren op woongebied met de winkelformules Piet Klerkx, Meubelwereld, Woonexpress, Keukenwereld en Sanitairwereld en daarmee een is een trend gezet. In 1999 gaat Piet Klerkx online.